Data publikacji: 23.03.2023
Autor: Barbara Oskroba, Barbara Turska

Bezpieczne ferie wspierane narzędziami TIK

Zastosowanie TIK na lekcjach w edukacji wczesnoszkolnej wpływa korzystnie na efektywność zajęć. Rozbudza zainteresowanie tematem, wzmaga aktywność i zaangażowanie ucznia w tok lekcji. Sprawia, że omawiane zagadnienia na dłużej pozostają w pamięci uczniów.

Wykorzystanie narzędzi TIK, takich jak ćwiczenia interaktywne i filmy dostępne w Internecie, świetnie sprawdza się podczas prowadzenia zajęć z dziećmi w każdej grupie wiekowej. Narzędzia te stanowią środek komunikacji, poszerzają możliwości współpracy. Bezpieczeństwo dziecka jest sprawą priorytetową – zarówno dla rodzica, jak i dla nauczyciela szkoły. Tematyka ta pojawia się na zajęciach bardzo często. Nauczyciel przypomina o zasadach bezpiecznego spędzania czasu wolnego, zwłaszcza przed feriami, wakacjami. Ma nadzieję, że częste przypominanie zasad bezpieczeństwa uchroni dzieci przed popełnianiem błędów. Pozwoli na wybieranie bezpiecznych form spędzania czasu wolnego od nauki.

Autorefleksja

W scenariuszu lekcji otwartej w świetlicy szkolnej „Bezpieczne ferie” umieściłam ćwiczenia i gry dydaktyczne z portali Wordwall i Jigsawplanet oraz wideocasty z serwisu YouTube. Dzięki wykorzystaniu atrakcyjnego środka dydaktycznego, uczniowie podczas zajęć byli aktywni i pracowali rzetelnie. Wykonywane na tablicy interaktywnej ćwiczenia wzbudzały duże zainteresowanie wśród uczniów. Uważam, że cele lekcji zostały zrealizowane, a zastosowanie metody nauki przez zabawę zwiększyło motywację uczennic i uczniów do aktywnego udziału w zajęciach.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Barbara Oskroba
nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 20 w Lublinie im. Józefa Piłsudskiego
Komentarz obserwatorów zajęć

Tempo pracy podczas zajęć było dobre, uczniowie przez cały czas pozostawali zainteresowani i aktywni, brali czynny udział w lekcji. Metoda pracy w grupie wyciszyła dzieci i ćwiczyła ich koncentrację. Nauczycielka zadawała pytania w trakcie materiału filmowego w celu sprawdzenia zrozumienia wysłuchanych treści. Treści podawane były wielokanałowo: poprzez ruch (uzupełnianie haseł na tablicy), poprzez wzrok, słuch i dotyk. Dzięki temu lekcja była bardzo urozmaicona i atrakcyjna dla uczniów. Temat lekcji, dobór treści i metody pracy spowodowały, że uczniowie wykazali dużą aktywność przy jednoczesnym skupieniu podczas prezentowania materiałów. Postawa nauczyciela była serdeczna i otwarta, z pytaniami formułowanymi w sposób prosty, zrozumiały dla wszystkich, co angażowało całą grupę i wszystkie dzieci chętnie udzielały odpowiedzi. Wykorzystane materiały, odwołujące się do wielu zmysłów, z pewnością wpłynęły na sukces w realizacji zaplanowanych celów.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry