Data publikacji: 23.03.2023
Autor: Beata Barchacka, Barbara Turska

Matematyka z TIK w szkole branżowej

W dzisiejszych czasach praca nauczyciela nie może opierać się tylko na tradycyjnych narzędziach dydaktycznych, takich jak tablica i kreda. Praktycznie w każdej dziedzinie naszego życia wykorzystywane są nowe technologie informacyjno-komunikacyjne.

Nauczyciel powinien także na swoich lekcjach korzystać z narzędzi TIK. Musi on jednak pamiętać, że TIK ma służyć osiąganiu celów lekcji. Źle dobrane metody i technologie nie zapewnią sukcesu edukacyjnego. TIK powinien być wsparciem w procesie edukacyjnym i podnosić jego efektywność, a właściwie zastosowany ułatwi zaprezentowanie wprowadzanych treści, ich zrozumienie i zapamiętywanie. Nauczyciel powinien przy tym zwrócić uwagę na urozmaicanie ćwiczeń i metod, tak aby nowinki technologiczne wspierały aktywność uczniów, kreatywność, zainteresowanie tematem lekcji, jak też pomagały w zrozumieniu i opanowaniu nauczanego materiału.

Wykorzystanie aplikacji GeoGebra na lekcjach matematyki pomaga przedstawić sytuację problemową, w tym przypadku, jak powstaje walec. Prezentacja wykonana w aplikacji PowerPoint wspiera interaktywne przekazywanie wiedzy, a narzędzie Mentimeter z powodzeniem zastępuje tradycyjnie realizowaną burzę mózgów.

Autorefleksja

Lekcja otwarta odbyła się zgodnie z zaplanowanym scenariuszem. Zaproponowane narzędzia TIK pomogły w ciekawy sposób przekazać wiedzę, zachęciły wszystkich uczniów do aktywnego udziału w zajęciach i ułatwiły realizację założonych celów lekcji. Interaktywna aplikacja GeoGebra pozwoliła wizualizować przekazywane treści. Oprogramowanie Mentimeter okazało się bardzo przydatne w przygotowaniu prezentacji w formie interakcji z uczniami i analizy udzielonych wypowiedzi w czasie rzeczywistym. Prezentacja w PowerPoint natomiast usystematyzowała przekazywaną wiedzę. Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem i załącznikiem zamieszczonym poniżej artykułu.

Beata Barchacka
nauczycielka matematyki Branżowej Szkoły Wielozawodowej I stopnia nr 1 w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. K. K. Baczyńskiego w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

W trakcie lekcji wykorzystano narzędzia TIK, a nauczyciel wykazał się niezbędnymi umiejętnościami potrzebnymi do ich stosowania. W trakcie lekcji nauczyciel zaprezentował bardzo solidny warsztat pracy, wykazując się właściwym doborem metod, technik i form pracy. Lekcja prowadzona była w dobrym tempie i w naturalny, swobodny sposób. Nauczyciel posiadał bardzo dobry kontakt z uczniami i stwarzał atmosferę sprzyjającą kreatywnej pracy. Cele lekcji zostały osiągnięte, a wszystkie fazy lekcji zrealizowane zostały we właściwych proporcjach. Na szczególną uwagę zasługują wykorzystane w trakcie lekcji środki dydaktyczne: prezentacja w aplikacji MS PowerPoint, aplikacja GeoGebra – pomocna w wizualizacji i zrozumieniu obliczania figury przestrzennej oraz narzędzie Mentimeter. Dobór takich środków dydaktycznych przyczynił się do większej aktywności uczniów i ich zainteresowania przedmiotem. Metody pracy były optymalnie dobrane, aktywizowały uczniów i pobudzały wyobraźnię. Dobre tempo pracy i przyjazna atmosfera spowodowały, że zaplanowany na lekcję materiał w całości został zrealizowany. W sposób jasny zrobione zostało podsumowanie lekcji i wytłumaczona została praca domowa.

Wiesława Wąsik
Doradca metodyczny

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry