
Publikacje konsultantów i doradców
-
Data publikacji: 02.02.2023Autor: Maria Dworzycka
Scenariusz lekcji "Magia świąt Bożego Narodzenia ukazana w lekturze 'Opowieść wigilijna'”
Scenariusz lekcji otwartej z języka polskiego w klasie VII 'Magia świąt Bożego Narodzenia ukazana w lekturze „Opowieść wigilijna”, której autorką jest Maria Dworzycka, konsultantka LSCDN.
-
Data publikacji: 31.01.2023Autor: Maria Dworzycka
Rozwiązania na rzecz ucyfrowienia w krajowym systemie edukacji
"Rozwiązania na rzecz ucyfrowienia w krajowym systemie edukacji" - artykuł Marii Dworzyckiej, konsultantki ds. przedmiotów humanistycznych LSCDN.
-
Data publikacji: 02.02.2023Autor: Maria Dworzycka
Scenariusz lekcji "Wirtualne podróże z Małym Księciem..."
Autorką scenariusza lekcji "Wirtualne podróże z Małym Księciem w poszukiwaniu przyjaźni" dla klasy VII jest Maria Dworzycka, konsultantka ds. przedmiotów humanistycznych.
-
Data publikacji: 02.02.2023Autor: Maria Dworzycka
Scenariusze lekcji z nauką ortografii
Maria Dworzycka, konsultantka ds. przedmiotów humanistycznych jest autorką dwóch scenariuszy lekcji o nauce ortografii: "Ortograficzna bombonierka, czyli jak z przyjemnością utrwalać ortografię" i "Z ortografią za pan brat – powtórzenie" dla klasy VI szkoły podstawowej.
-
Data publikacji: 01.02.2023Autor: Maria Dworzycka
Artykuł "Edukacja 4.0 wobec wyzwań rewolucji cyfrowej"
Maria Dworzycka, konsultant ds. przedmiotów humanistycznych jest autorką artykułu "Edukacja 4.0 wobec wyzwań rewolucji cyfrowej". W artykule m.in. przekrój metod kształcenia od XIX w. po współczesne takie jak: konstruktywizm, konektywizm, czy behawioryzm.
-
Data publikacji: 01.02.2023Autor: Maria Dworzycka
Artykuł "Działania na rzecz wsparcia edukacji zdalnej w czasie pandemii Covid 19"
Maria Dworzycka, konsultantka ds. przedmiotów humanistycznych LSCDN jest autorką artykułu "Działania na rzecz wsparcia edukacji zdalnej w czasie pandemii Covid 19".
-
Data publikacji: 31.01.2023Autor: Maria Dworzycka
"Zaawansowane kompetencje cyfrowe jako kompetencje przyszłości"
Maria Dworzycka, konsultantka ds. przedmiotów humanistycznych LSCDN jest autorką autorką serii artykułów, w których dominuje tematyka edukacji cyfrowej. W jednym z nich "Zaawansowane kompetencje cyfrowe jako kompetencje przyszłości" krytycznie pisze o edukacji cyfrowej i nieodległej przyszłości, zwłaszcza o kompetencjach cyfrowych, które nadają kierunki rozwoju polskiej edukacji.
-
Data publikacji: 19.01.2023Autor: Marlena Wojnar
Artykuł "Nauczyciel konstruktywista w polskiej szkole"
Marlena Wojnar, doradczyni metodyczna języka polskiego LSCDN, jest autorką artykułu "Nauczyciel konstruktywista w polskiej szkole". Tekst powstał w oparciu o materiały źródłowe, m.in. wykład prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej "Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem?", który zamieściliśmy w publikacji.
-
Data publikacji: 27.06.2022Autor: Anna Jędrzejewska, Anna Jonak, Joanna Stelmaszczuk
Rola edukacji ekologicznej w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych
Doradczynie metodyczne ds. przedmiotów przyrodniczych: Anna Jędrzejewska, Anna Jonak, Joanna Stelmaszczuk (chełmski O/LSCDN) są autorkami publikacji "Rola edukacji ekologicznej w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych".
-
Data publikacji: 23.06.2022Autor: Anna Radziwiłko
Mediacje jako sposób budowania klimatu szkoły
Podjęte i planowane działania w ramach wdrażania projektu pilotażowego "Mediacje szkolne" w woj. lubelskim w latach 2021-2024.
-
Data publikacji: 14.06.2022Autor: Anna Popielewicz
Projekt "Wędrówki śladami nieznanych historii"
Projekt "Wędrówki śladami nieznanych historii", którego autorkami są Ewa Betiuk i Anna Popielewicz, był realizowany w roku szkolnym 2021/2022 przez uczniów klasy społeczno-prawnej I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie w ramach innowacyjnego przedmiotu „Media i pr”.
-
Data publikacji: 20.04.2022Autor: Alicja Ciszek-Roskal
Materiały upowszechniające Modelową Szkołę Ćwiczeń
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi, które powstały podczas realizacji projektu Modelowa Szkoła Ćwiczeń (województwo lubelskie).
-
Data publikacji: 21.03.2022Autor: Małgorzata Sagan
Kanon lektur szkolnych
Lektury obowiązkowe to fundament kształcenia w polskiej szkole. Czy uczniowie je czytają? Czy nauczyciele poloniści są zadowoleni z przywróconego kilka lat temu kanonu? „Niektórzy – czyli nie wszyscy (…) będzie tych osób chyba dwie na tysiąc”. Zatrważający symptom kultury postmodernistycznej? Bez wątpienia tak. Powód do rezygnacji? Absolutnie nie.
-
Data publikacji: 25.02.2022Autor: Małgorzata Sagan
Filozofia w szkole
Filozofia w szkole – a po co, pytają nauczyciele. Kogo dziś interesuje Platon czy Arystoteles? Kto chce dociekać obiektywnej prawdy w świecie postprawdy? Jednakże jeden z kierunków polityki oświatowej państwa w bieżącym roku szkolnym mówi o szerszym udostępnianiu kanonu edukacji klasycznej, co oznacza nie tylko określony kanon lektur i wycieczki „patriotyczne”. Oznacza przede wszystkim edukację filozoficzną. Jesteśmy więc zobligowani przynajmniej do przemyślenia kwestii realnej obecności filozofii w szkole.
-
Data publikacji: 09.06.2021Autor: Magdalena Wierak
"Będę profesorem języka niemieckiego” - rozmowa z profesorem dr. hab. Robertem Skoczkiem
Wywiad z profesorem dr. hab. Robertem Skoczkiem – mowoznawcą i fonetykiem w Katedrze Mowoznawstwa i Fonetyki Uniwersytetu Marcina Lutra w Halle i Wittenberdze.
Rozmawiała Magdalena Wierak, doradczyni metodyczna ds. języka niemieckiego, LSCDN. -
Data publikacji: 22.06.2021Autor: Aneta Rul vel Sochacz
UKRYTY KOMUNIKAT z ogromnym PRZEKAZEM
KOLOR to on decyduje o naszym…właśnie czym? Samopoczuciu, nastroju, wyborze, decyzji. To on przyciąga, intryguje, odpycha. Potrafi podnieść ciśnienie krwi, przyspieszyć metabolizm, a nawet powodować zmęczenie, gdy za długo na niego patrzymy. Bywa elementem manipulacji w komunikacji. To od niego zależy, co chcemy przekazać drugiej osobie wręczając bukiet kwiatów.
-
Data publikacji: 17.06.2021Autor: Bożena Goszczyńska, Aneta Rul vel Sochacz
BOOMERANG
W obecnych czasach gry planszowe przeżywają renesans. Powróciły jak boomerang.
-
Data publikacji: 20.04.2021Autor: Anna Jędrzejewska
Gamifikacja, co to jest i skąd nagle jej taka wielka siła?
Gamifikacja, inna nazwa grywalizacja, to takie organizowanie zajęć w którym wykorzystuje się elementy gry. Oczywiście my skupimy się dzisiaj na grach i elementach gier w których wykorzystujemy technologię informacyjną, ale proszę pamiętać, że gamifikacja to również gry planszowe, kalambury i inne.
-
Data publikacji: 16.04.2021Autor: Magdalena Kozioł i Lidia Rachwał
Rola rodziny i szkoły w kształtowaniu postawy przedsiębiorczej
„Dobro ludzkości powinno polegać na tym, żeby każdy z nas doświadczał jak największego szczęścia, nie umniejszając przy tym szczęścia innych”. Czy autor tej mądrości, Aldous Huxley, wziął pod uwagę również dawanie szczęścia w kontekście dobrego wychowania? Czy dawanie szczęścia to przygotowanie naszych podopiecznych do bycia szczęśliwymi? I co to znaczy?
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Dbam o siebie, czyli o dobrostanie nauczyciela
Zapewne każdy z nas słyszał historię o matce z dzieckiem podróżujących samolotem. W obliczu katastrofy kobieta zakłada w pierwszej kolejności sobie maskę z tlenem, a dopiero po zadbaniu o własne bezpieczeństwo, troszczy się o dziecko. Cóż z tego, gdy najpierw zabezpieczy dziecko, skoro sama zginie? To tylko historia, ale z pewnym przesłaniem ważnym szczególnie dla nas, nauczycieli.
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Kompetencje nauczyciela
Kompetencje nauczyciela XXI wieku. Jaki powinien być nauczyciel XXI, by móc sprostać wyzwaniom współczesności i stanowić przykład a także wsparcie dla swoich uczniów? Każdy z nas ma różne wspomnienia dotyczące lat szkolnych i związaną z nimi osobą nauczyciela. Sama mam w pamięci polonistkę ze szkoły średniej, której osobowość, charyzma, wiedza i życzliwe podejście do każdego z nas sprawiło, że umocniłam się w postanowieniu zostania nauczycielem.
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Motywacja
„Chcę, umiem, mogę”, czyli co z tą motywacją? Co zrobić, by chciało się chcieć nam i naszym uczniom? Zagadnieniu motywacji poświęcono całą masę publikacji i niby wszystko już o niej wiemy. Niby, bo bardzo często nie potrafimy zmotywować do nauki naszych uczniów, a nas samych do działania. Dlaczego tak się dzieje i co można zrobić, by po zakończeniu kolejnego zadania czuć, że dało się z siebie wszystko i czuć pełnię satysfakcji?
-
Data publikacji: 12.02.2021Autor: Marek Maciąg
Rozwijanie asertywności dzieci i młodzieży
Zadaniem wychowawczym szkoły jest wspieranie uczniów w osiąganiu coraz większej dojrzałości. Mając na celu wychowanie odpowiedzialnych, szanujących się wzajemnie i szczęśliwych ludzi należy zadbać o rozwijanie u nich poczucia własnej wartości, zdolności do nawiązywania relacji międzyludzkich, a także umiejętności dokonywania wyborów i decydowania o sobie, w tym gotowości do zachowań asertywnych.
-
Data publikacji: 04.01.2021Autor: Jan Ciepałowicz
Wychowanie i profilaktyka w praktyce szkolnej. Część 1 - Wychowanie w oparciu o Program Wychowawczo – Profilaktyczny Szkół i Placówek
Jako nauczyciel konsultant LSCDN ds. wychowania i profilaktyki, miałem wielokroć możliwość analizowania planów wychowawczo – profilaktycznych szkół i placówek. Ponadto rozmawiałem z wieloma nauczycielami na temat przedmiotowego dokumentu. Bazując na tej wiedzy mam kilka propozycji, które - jak sądzę – mogą podnieść na wyższy poziom proces wychowawczy w szkole/placówce.
-
Data publikacji: 29.12.2020Autor: Anna Radziwiłko
Dialog motywujący w szkole
Dialog motywujący można stosować w pracy z uczniem, rodzicem, w zespole nauczycieli jako uniwersalny sposób bycia z ludźmi. Korzystanie z niego, poza podstawowym przyjęciem filozofii (ducha dialogu), wymaga doskonalenia umiejętności stosowania metod oraz wdrażania zasad stanowiących napęd i determinujących efektywność podejścia. Praktyka i badania wskazują szereg wskazań do pracy, począwszy od absencji szkolnej i niepowodzeń edukacyjnych przez przemoc i autoagresję po kryzysy psychiczne i uzależnienia.