
Publikacje konsultantów i doradców
-
Data publikacji: 20.04.2022Autor: Alicja Ciszek-Roskal
Materiały upowszechniające Modelową Szkołę Ćwiczeń
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi, które powstały podczas realizacji projektu Modelowa Szkoła Ćwiczeń (województwo lubelskie).
-
Data publikacji: 21.03.2022Autor: Małgorzata Sagan
Kanon lektur szkolnych
Lektury obowiązkowe to fundament kształcenia w polskiej szkole. Czy uczniowie je czytają? Czy nauczyciele poloniści są zadowoleni z przywróconego kilka lat temu kanonu? „Niektórzy – czyli nie wszyscy (…) będzie tych osób chyba dwie na tysiąc”. Zatrważający symptom kultury postmodernistycznej? Bez wątpienia tak. Powód do rezygnacji? Absolutnie nie.
-
Data publikacji: 25.02.2022Autor: Małgorzata Sagan
Filozofia w szkole
Filozofia w szkole – a po co, pytają nauczyciele. Kogo dziś interesuje Platon czy Arystoteles? Kto chce dociekać obiektywnej prawdy w świecie postprawdy? Jednakże jeden z kierunków polityki oświatowej państwa w bieżącym roku szkolnym mówi o szerszym udostępnianiu kanonu edukacji klasycznej, co oznacza nie tylko określony kanon lektur i wycieczki „patriotyczne”. Oznacza przede wszystkim edukację filozoficzną. Jesteśmy więc zobligowani przynajmniej do przemyślenia kwestii realnej obecności filozofii w szkole.
-
Data publikacji: 17.02.2022Autor: Anna Jędrzejewska, Anna Jonak, Joanna Stelmaszczuk
Spacer edukacyjny jako innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji "Spacer edukacyjny jako innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych" doradców metodycznych ds. przedmiotów przyrodniczych LSCDN.
-
Data publikacji: 09.06.2021Autor: Magdalena Wierak
"Będę profesorem języka niemieckiego” - rozmowa z profesorem dr. hab. Robertem Skoczkiem
Wywiad z profesorem dr. hab. Robertem Skoczkiem – mowoznawcą i fonetykiem w Katedrze Mowoznawstwa i Fonetyki Uniwersytetu Marcina Lutra w Halle i Wittenberdze.
Rozmawiała Magdalena Wierak, doradczyni metodyczna ds. języka niemieckiego, LSCDN. -
Data publikacji: 22.06.2021Autor: Aneta Rul vel Sochacz
UKRYTY KOMUNIKAT z ogromnym PRZEKAZEM
KOLOR to on decyduje o naszym…właśnie czym? Samopoczuciu, nastroju, wyborze, decyzji. To on przyciąga, intryguje, odpycha. Potrafi podnieść ciśnienie krwi, przyspieszyć metabolizm, a nawet powodować zmęczenie, gdy za długo na niego patrzymy. Bywa elementem manipulacji w komunikacji. To od niego zależy, co chcemy przekazać drugiej osobie wręczając bukiet kwiatów.
-
Data publikacji: 17.06.2021Autor: Bożena Goszczyńska, Aneta Rul vel Sochacz
BOOMERANG
W obecnych czasach gry planszowe przeżywają renesans. Powróciły jak boomerang.
-
Data publikacji: 20.04.2021Autor: Anna Jędrzejewska
Gamifikacja, co to jest i skąd nagle jej taka wielka siła?
Gamifikacja, inna nazwa grywalizacja, to takie organizowanie zajęć w którym wykorzystuje się elementy gry. Oczywiście my skupimy się dzisiaj na grach i elementach gier w których wykorzystujemy technologię informacyjną, ale proszę pamiętać, że gamifikacja to również gry planszowe, kalambury i inne.
-
Data publikacji: 16.04.2021Autor: Magdalena Kozioł i Lidia Rachwał
Rola rodziny i szkoły w kształtowaniu postawy przedsiębiorczej
„Dobro ludzkości powinno polegać na tym, żeby każdy z nas doświadczał jak największego szczęścia, nie umniejszając przy tym szczęścia innych”. Czy autor tej mądrości, Aldous Huxley, wziął pod uwagę również dawanie szczęścia w kontekście dobrego wychowania? Czy dawanie szczęścia to przygotowanie naszych podopiecznych do bycia szczęśliwymi? I co to znaczy?
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Dbam o siebie, czyli o dobrostanie nauczyciela
Zapewne każdy z nas słyszał historię o matce z dzieckiem podróżujących samolotem. W obliczu katastrofy kobieta zakłada w pierwszej kolejności sobie maskę z tlenem, a dopiero po zadbaniu o własne bezpieczeństwo, troszczy się o dziecko. Cóż z tego, gdy najpierw zabezpieczy dziecko, skoro sama zginie? To tylko historia, ale z pewnym przesłaniem ważnym szczególnie dla nas, nauczycieli.
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Kompetencje nauczyciela
Kompetencje nauczyciela XXI wieku. Jaki powinien być nauczyciel XXI, by móc sprostać wyzwaniom współczesności i stanowić przykład a także wsparcie dla swoich uczniów? Każdy z nas ma różne wspomnienia dotyczące lat szkolnych i związaną z nimi osobą nauczyciela. Sama mam w pamięci polonistkę ze szkoły średniej, której osobowość, charyzma, wiedza i życzliwe podejście do każdego z nas sprawiło, że umocniłam się w postanowieniu zostania nauczycielem.
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Motywacja
„Chcę, umiem, mogę”, czyli co z tą motywacją? Co zrobić, by chciało się chcieć nam i naszym uczniom? Zagadnieniu motywacji poświęcono całą masę publikacji i niby wszystko już o niej wiemy. Niby, bo bardzo często nie potrafimy zmotywować do nauki naszych uczniów, a nas samych do działania. Dlaczego tak się dzieje i co można zrobić, by po zakończeniu kolejnego zadania czuć, że dało się z siebie wszystko i czuć pełnię satysfakcji?
-
Data publikacji: 12.02.2021Autor: Marek Maciąg
Rozwijanie asertywności dzieci i młodzieży
Zadaniem wychowawczym szkoły jest wspieranie uczniów w osiąganiu coraz większej dojrzałości. Mając na celu wychowanie odpowiedzialnych, szanujących się wzajemnie i szczęśliwych ludzi należy zadbać o rozwijanie u nich poczucia własnej wartości, zdolności do nawiązywania relacji międzyludzkich, a także umiejętności dokonywania wyborów i decydowania o sobie, w tym gotowości do zachowań asertywnych.
-
Data publikacji: 04.01.2021Autor: Jan Ciepałowicz
Wychowanie i profilaktyka w praktyce szkolnej. Część 1 - Wychowanie w oparciu o Program Wychowawczo – Profilaktyczny Szkół i Placówek
Jako nauczyciel konsultant LSCDN ds. wychowania i profilaktyki, miałem wielokroć możliwość analizowania planów wychowawczo – profilaktycznych szkół i placówek. Ponadto rozmawiałem z wieloma nauczycielami na temat przedmiotowego dokumentu. Bazując na tej wiedzy mam kilka propozycji, które - jak sądzę – mogą podnieść na wyższy poziom proces wychowawczy w szkole/placówce.
-
Data publikacji: 29.12.2020Autor: Anna Radziwiłko
Dialog motywujący w szkole
Dialog motywujący można stosować w pracy z uczniem, rodzicem, w zespole nauczycieli jako uniwersalny sposób bycia z ludźmi. Korzystanie z niego, poza podstawowym przyjęciem filozofii (ducha dialogu), wymaga doskonalenia umiejętności stosowania metod oraz wdrażania zasad stanowiących napęd i determinujących efektywność podejścia. Praktyka i badania wskazują szereg wskazań do pracy, począwszy od absencji szkolnej i niepowodzeń edukacyjnych przez przemoc i autoagresję po kryzysy psychiczne i uzależnienia.