Data publikacji: 24.03.2022
Autor: Marta Rycerz, Barbara Turska

Znaki drogowe pionowe

Aplikacje internetowe do tworzenia gier dydaktycznych jako narzędzie wspierające pracę nauczyciela techniki. W dobie wszechobecnej komputeryzacji niezwykle ważnym jest nadążanie za zmianami zachodzącymi w społeczeństwie. Postęp technologii informacyjnej, atrakcyjność mediów i coraz łatwiejszy do nich dostęp powodują, że również współczesna szkoła musi stać się dla uczniów miejscem atrakcyjnym, konkurencyjnym i przyciągającym. Narzędziami, które nauczyciele mogą wykorzystać we wspomaganiu tego procesu są niewątpliwie tablice lub monitory interaktywne, a także aplikacje dostępne w sieci Internet – m.in. LearningApss, Wordwall, Padlet.

Dla wielu uczniów lekcje prowadzone z wykorzystaniem tradycyjnych metod są nudne i monotonne. Ponadto nie zachęcają do aktywnego uczestnictwa w procesie uczenia się. Gry dydaktyczne i ćwiczenia przygotowane w wersji elektronicznej powodują, iż uczniowie z większą chęcią i zaangażowaniem biorą udział w lekcji. W łatwiejszy sposób przyswajają wiedzę, która przekazywana jest w atrakcyjny. Wykonywanie w ten sposób ćwiczeń umożliwia dokonywanie przez ucznia na bieżąco samooceny zarówno w trakcie zajęć stacjonarnych, jak i nauki w domu.

Autorefleksja

W scenariuszu lekcji otwartej z techniki Znaki drogowe pionowe wykorzystałam kilka narzędzi TIK połączonych w jednej aplikacji, jaką jest Padlet. Umieściłam w nim ćwiczenia i gry dydaktyczne utworzone m. in. w LearningApps (dopasowania) i Wordwall (koło fortuny). Dzięki wykorzystaniu atrakcyjnego środka dydaktycznego podczas zajęć uczniowie byli aktywni i pracowali rzetelnie. Wykonywane na tablicy interaktywnej ćwiczenia wzbudzały zainteresowanie wśród uczniów. W fazie podsumowującej wprowadziłam dydaktyczną grę zespołową, w wyniku której uczniowie wymieniali się pozyskaną wiedzą i z zaangażowaniem współpracowali ze sobą. Mieli również możliwość wzajemnego zweryfikowania swojej wiedzy i umiejętności.

Zachęcam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji.

Marta Rycerz
nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 43 w Lublinie im. Ignacego Jana Paderewskiego
Komentarz obserwatorów lekcji

Lekcja otwarta przygotowana przez Martę Rycerz została wysoko oceniona przez obserwatorów. Nauczycielka dobrała atrakcyjne środki dydaktyczne oraz metody i formy pracy, co wpłynęło na zainteresowanie uczniów zajęciami oraz zaangażowanie w podejmowanie działań. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się ćwiczenia multimedialne oraz gra dydaktyczna, która była doskonałą formą utrwalenia wiadomości. Uczniowie w stopniu bardzo dobrym opanowali wiedzę i umiejętności na temat znaków drogowych i bezpieczeństwa na drodze. Byli bardzo aktywni i z chęcią udzielali wyczerpujących odpowiedzi. Należy zwrócić uwagę na wyśmienitą atmosferę panującą na lekcji, doskonały kontakt nauczyciela z uczniami oraz pozytywną energię, którą nauczycielka przekazywała uczniom.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry