Data publikacji: 24.03.2022
Autor: Anna Ścisło, Barbara Turska

Dzieła mistrzów na szkolnej tablicy

Lekcje plastyki to czas twórczych działań. Czy jest na nich miejsce na technologię informacyjną? Zdecydowanie tak. Wprowadzając uczniów do świata sztuki warto sięgać po narzędzia, które pomagają poznawać młodym twórcom język sztuki i przygotowywać ich do jej odbioru.

Internet oferuje możliwość wirtualnych spacerów nie tylko po zabytkowych miastach, ale również po muzeach i galeriach sztuki. Nie zawsze jednak wszystko można znaleźć w jednym miejscu, dlatego więc warto przygotować i wykorzystywać podczas lekcji plastyki prezentacje multimedialne ze zdjęciami dzieł sztuki, ilustracjami i grafikami, które wpłyną na pogłębienie świadomości i ekspresji kulturalnej uczniów. Wzbogacając zajęcia o ćwiczenia interaktywne wykonane w aplikacjach, np.: LearningApps i Wordwall, można skutecznie wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności lekcji i zaangażowanie uczniów w proces uczenia się.

Autorefleksja

Prezentując możliwości TIK na lekcji plastyki wybrałam temat „O kompozycji dzieła plastycznego”. Omówieniu zagadnień teoretycznych posłużyło użycie bogatego materiału ilustracyjnego i wykorzystywanie interaktywnych narzędzi. Prezentacja multimedialna, którą przygotowałam na lekcję, umożliwiła ciekawe wprowadzenie uczniów do tematu. Wyjaśniając, czym jest kompozycja, posłużyłam się ilustracjami. Wybrałam do tego celu dzieła sztuki, które przykuły uwagę dzieci. Następnie w prezentacji pokazałam kilka prac uczniów, co wzbudziło jeszcze większe zainteresowanie klasy. Wprowadzając do zadania polegającego na wykonaniu pracy twórczej, pokazałam slajd, na którym umieściłam przykładowe prace. Ekspozycja ich ułatwiła uczniom zrozumienie polecenia.

Ćwiczenie utworzone w aplikacji LearningApps pomogło przybliżyć uczniom definicje. Zadanie zainteresowało klasę i nie brakowało chętnych do udzielenia odpowiedzi. W kolejnej części lekcji użyłam szablonu „koła fortuny” w aplikacji Wordwall jako narzędzia do losowania. Element zabawy związanej z losowaniem zachęcił do aktywności uczniów. Następnie powróciłam do prezentacji, która umożliwiła zapoznanie uczniów z materiałem ilustracyjnym. Zaprezentowałam slajdy z reprodukcjami dzieł sztuki, ułożonymi chronologicznie od sztuki starożytnej do współczesnej. Uczniowie mieli za zadanie określić rodzaj kompozycji w dziele. Klasa entuzjastycznie reagowała, widząc dzieła sztuki im znane. Podsumowując lekcję ponownie użyłam aplikacji LearningApps. Zadanie ucznia polegało na dopasowaniu nazwy kompozycji do dzieła. Do wskazania odpowiedzi zgłosiło się wielu chętnych. Cele lekcji udało mi się osiągnąć, w dużej mierze dzięki aktywności uczniów. Zrozumieli, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje kompozycji. Chętnie wypowiadali się na temat rodzaju kompozycji zastosowanego w dziełach.

Zapraszam Państwa do zapoznania się ze scenariuszem zajęć i załącznikiem zamieszczonym poniżej artykułu.

Anna Ścisło
nauczycielka W Szkole Podstawowe nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie
Komentarz obserwatorów lekcji

Szczególną uwagę podczas lekcji otwartej prowadzonej przez Annę Ścisło przykuły zróżnicowane formy i metody pracy. Uczniowie chętnie zgłaszali się do zadań z zastosowaniem narzędzi TIK. Różnorodność ilustracji wykorzystanych podczas lekcji wpłynęła na pogłębienie zainteresowania uczniów sztuką, zarówno starożytną jak i współczesną. Warto docenić również to, iż na lekcji zostały omówione nie tylko dzieła znanych artystów, ale również prace uczniów.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry