Data publikacji: 18.05.2021
Autor: Paweł Pyc, Bożena Jarmuł

Praktyczne zastosowania komputerów przykładem pracy w grupach

Praca zdalna na zajęciach lekcyjnych może przybierać różne formy – bardziej lub mniej angażujące uczniów. Wzbudzenie aktywności można uzyskać stosując podczas zajęć pracę w grupach lub parach. Funkcjonalność dzielenia zespołu posiada wiele aplikacji wykorzystywanych do zajęć zdalnych, w tym aplikacja MS Teams. Realizowany w klasie VI szkoły podstawowej temat „Zastosowania komputerów” jest doskonałą okazją do zaprezentowania funkcji breakout rooms. Informatyzacja różnych dziedzin życia zobrazowana przez uczniów przykładami konkretnych zastosowań i przedstawiona w postaci mapy myśli, wzbudza refleksję i jest motywacją do doskonalenia umiejętności posługiwania się TIK.

Lekcja otwarta została przeprowadzona w formie zdalnej dla nauczycieli Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Lublinie. Na lekcji zastosowano funkcjonalności MS Teams z Office 365. Oprócz platformy e-learningowej na lekcji zostały wykorzystane narzędzia TIK: coggle.it do tworzenia map myśli oraz www.classroomscreen.com (głównie funkcji timer) do prezentacji treści na tablicach interaktywnych.

Autorefleksja

Na zajęciach informatyki często stosuję pracę w grupach. Przejście na tryb nauczania zdalnego spowodowało konieczność modyfikacji stosowania tej formy pracy. Do tej pory korzystałem z narzędzia Google Jamboard, tworząc grupy na oddzielnych tablicach, gdzie uczniowie mogli pracować w trybie tekstowym lub graficznym. Z przyczyn technicznych nie mogłem wykorzystywać funkcji breakout rooms dostępnej w innych komunikatorach internetowych (np. Zoom).

Udostępnienie tej funkcji w MS Teams, z której korzystam na co dzień, pozwala efektywnie pracować w parach lub grupach. Ponadto taka forma pracy jest bardziej atrakcyjna dla samych uczniów, „spragnionych” kontaktów rówieśniczych. Odnoszę wrażenie, że jest to również sposób pracy, który mniej stresuje uczniów. W małej grupie uczniowie chętniej wypowiadają się i są skłonni pracować przy włączonej kamerze.

Aplikacja MS Teams umożliwia dzielenie na grupy „ręcznie” – poprzez przydzielenie uczniów do utworzonej grupy lub automatycznie. Drugi sposób jest znacznie szybszy, co nie jest bez znaczenia przy krótkiej, 30-minutowej lekcji. Proponuję jednak poświęcić, chwilę czasu na podział „ręczny” i w przemyślany sposób dobrać uczniów do wspólnej pracy, biorąc pod uwagę ich predyspozycje do udziału w takiej formie aktywności.

Interesującą dla uczniów i nauczycieli formą do gromadzenia i prezentowania „wypracowanych” na lekcji przykładów jest wykorzystanie narzędzia do tworzenia online map myśli coggle.it

Cele lekcji zostały osiągnięte. Uczniowie doskonale zrealizowali powierzone im zadania. Nauczyciele poznali nowe funkcjonalności aplikacji Teams.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji.

Paweł Pyc
nauczyciel Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja przeprowadzona przez Pawła Pyca wzbudziła zainteresowanie obserwatorów i uczniów nową funkcjonalnością aplikacji MS Teams oraz zaproponowanymi przez nauczyciela narzędziami informatycznymi. Zwrócono uwagę, na konsekwentnie stosowany podczas zajęć „reżim” czasowy, aktywność zespołów, umiejętność prezentacji i prawidłowej wypowiedzi uczniów na forum klasy.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry