Data publikacji: 18.05.2021
Autor: Magdalena Malec, Bożena Jarmuł

Platforma Nearpod jako wszechstronne narzędzie wspomagające aktywizowanie uczniów

Nearpod.com jest amerykańską platformą pozwalającą na niezwykle elastyczne prowadzenie zajęć stacjonarnych, zdalnych oraz pracy własnej uczniów na podstawie materiału przygotowanego przez nauczyciela.

Utworzenie materiału na lekcje polega na przygotowaniu prezentacji z wykorzystaniem dostępnych na platformie narzędzi umożliwiających dołączenie filmów, udzielanie przez uczniów odpowiedzi na pytania otwarte lub zamknięte, udział w quizach, możliwość korzystania z aplikacji typu Sway lub Flipgrid.

Nearpod oferuje również całą gamę narzędzi służących do prezentacji materiału (np. zintegrowanie prezentacji Google Slides) czy osadzanie linków do aktywności zewnętrznych, a także zadań wspomagających rozwój aktywności ucznia np. „Draw It” do odręcznego wpisywania odpowiedzi w udostępnionym tekście, zaznaczania lub rysowania.

Jedną z najcenniejszych korzyści, którą można uzyskać przygotowując zajęcia na platformie jest osiągnięcie pełnej aktywności uczniów, co w realiach współczesnego nauczania jest wartością bezcenną.

Możliwości platformy Nearpod.com prezentuje przygotowana przez Magdalenę Malec, nauczycielkę języka angielskiego w XXI Liceum Ogólnokształcącym im. św. Stanisława Kostki w Lublinie, lekcja realioznawcza, przybliżająca uczniom obchody święta narodowego Irlandii – Dnia Świętego Patryka.

Opisana w załączonym scenariuszu lekcja została przeprowadzona w formie pracy zdalnej – połączenie na żywo odbyło się za pośrednictwem platformy MS Teams (komunikacja werbalna z uczniami) oraz platformy Nearpod.com w trybie zajęć na żywo (Live Participation) – praca w trybie realnym z materiałami udostępnionymi przez nauczyciela. Uczniowie korzystali z przygotowanych materiałów edukacyjnych łącząc się linkiem wygenerowanym i przesłanym przez nauczyciela, bez konieczności pobierania, instalowania żadnego oprogramowania czy też rejestracji konta.

Podczas zajęć uczniowie doświadczali różnorodnych aktywności – konieczności udzielenia odpowiedzi otwartej, pracy z materiałem video, uczestniczyli w wycieczce w trybie Virtual Reality, pracy na wspólnej tablicy w trybie „Collaborate Board”, grze edukacyjnej. Działania te wymagały od każdego ucznia aktywnego uczestnictwa w lekcji, a nauczycielowi pozwoliły na bieżąco monitorować pracę uczestników zajęć.

W kontekście tak przygotowanej i przeprowadzonej lekcji Nearpod jest doskonałym narzędziem do zastosowania – zarówno podczas edukacji zdalnej jak i stacjonarnej, zwłaszcza w zakresie dążenia do wzbudzenia aktywności uczniów. Niewątpliwie wzmocnieniem motywacji i poziomu zaangażowania uczestników zajęć jest sama funkcjonalność platformy, pokazująca w realnym czasie każdą ich aktywność.

Autorefleksja prowadzącego

Cele zajęć zostały zrealizowane. Uczniowie poszerzyli swój zasób słownictwa, rozwinęli wiedzę na temat kultury Irlandii, mieli możliwość wypowiedzenia się zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej. Atrakcyjne, nowoczesne w formie i bardzo angażujące uczniów różnorodne zadania przygotowane za pośrednictwem platformy Nearpod.com pozwoliły uczestnikom zajęć na intensywną aktywność oraz sprawiły, że lekcja była przyjemnym i cennym edukacyjnie doświadczeniem, zarówno dla uczniów jak i dla nauczyciela.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji i prezentacją.

Magdalena Malec
nauczycielka języka angielskiego w XXI Liceum Ogólnokształcącym im. św. Stanisława Kostki w Lublinie
Komentarz obserwatorów

Znakomita lekcja Magdaleny Malec zwróciła uwagę obserwujących nauczycieli nie tylko przemyślaną konstrukcją, ale umiejętnym wprowadzeniem do zajęć najważniejszych elementów skutecznego procesu uczenia się. Młodzież uczestnicząca w lekcji zdobywała wiedzę, rozwijając konkretne, powiązane ze sobą kompetencje. Połączenie właściwie dobranych ćwiczeń z atrakcyjną formą spowodowało, że uczniowie byli zaangażowani, rozumieli cel zajęć i byli świadomi, że rozwijają umiejętności żywej komunikacji językowej.

Na uwagę zasługuje spójność ćwiczeń, które zostały osadzone w aplikacji przyjaznej uczniom. Właściwie uruchomienie ciekawości poznawczej połączone z rzetelnymi ćwiczeniami i celnym komentarzem nauczyciela sprawiało, że lekcja przebiegała w życzliwej, a nawet zabawnej atmosferze.

Na zakończenie zajęć przeprowadzono ewaluację lekcji – uczniowie mogli ocenić, czego i w jakim celu się nauczyli, nauczycielka podsumowała zajęcia autorefleksją odnoszącą się do pracy własnej, osiągnięciu celów i aktywności uczniów. Tak budowana świadomość edukacyjna młodzieży powiązana z kształtowaniem kompetencji kluczowych utwierdza obserwatorów w przekonaniu, że lekcja w dużym stopniu przyczyniła się do wszechstronnego rozwoju uczniów i jest jednocześnie świadectwem znajomości właściwego i twórczego kształtowania procesu nauczania i uczenia się.

Komentarz techniczny

Materiały dydaktyczne zastosowane na lekcji nauczycielka udostępniła na platformie. Istnieje możliwość korzystania z materiałów w zakresie 40 jednocześnie pracujących użytkowników (limit wynikający z korzystania z bezpłatnego dostępu dla nauczyciela). Materiały będą dostępne do 30.06.2021r. Zainteresowani nauczyciele mają możliwość pozyskania edytowalnej wersji prezentacji kontaktując się bezpośrednia z autorką scenariusza poprzez sekretariat szkoły.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry