Data publikacji: 19.03.2024
Autor: Magdalena Mroczek, Barbara Turska

Utrwalenie działań pisemnych z wykorzystaniem aplikacji internetowych

Podstawą wszelkich obliczeń, od prostych codziennych wyzwań po zaawansowane analizy danych, są działania pisemne w matematyce. Choć w erze elektronicznych kalkulatorów wydawać by się mogło, że umiejętność wykonywania działań matematycznych na papierze traci na znaczeniu, to nic bardziej mylnego. Działań pisemnych uczymy się od najmłodszych lat, a ich znaczenie w procesie nauki matematyki jest trudne do przecenienia. Warto więc wspierać je narzędziami TIK.

Tego rodzaju narzędzia ułatwiają wizualizację procesów matematycznych związanych z wykonywaniem działań pisemnych, co pomaga uczniom lepiej zrozumieć kroki i zasady działania. Narzędzia TIK mogą zapewnić interaktywne ćwiczenia, które angażują uczniów w praktyczne stosowanie algorytmów, co sprzyja lepszemu opanowaniu umiejętności. Korzystanie z technologii w nauczaniu działań pisemnych może być atrakcyjne dla uczniów, co z kolei może zwiększyć ich motywację do nauki matematyki. Narzędzia TIK mogą być dostosowane do różnych poziomów zaawansowania, co umożliwia personalizację procesu nauczania i odpowiednie dopasowanie do indywidualnych potrzeb każdego ucznia.

Autorefleksja

Podczas lekcji otwartej powtórzeniowej uczniowie mieli okazje poćwiczyć pisemne działania matematyczne: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie, poprzez interaktywne gry i zadania online. Wykonywano działania zarówno w prostych, jak i bardziej zaawansowanych zadaniach.

Uczniowie mieli możliwość korzystania z interaktywnych aplikacji oraz zasobów internetowych (learningapps.org, wordwall.net, free-qr.com, www.menti.com), które umożliwiały im utrwalanie działań pisemnych w atrakcyjny sposób. Dzięki wykorzystaniu narzędzi TIK uczniowie mogli również pracować w swoim tempie i dostosować naukę do indywidualnych potrzeb i poziomu zaawansowania. Cała lekcja była dynamiczna i angażująca, co pozwoliło uczniom na aktywne uczestnictwo i rozwijanie kompetencji matematycznych.

Cele lekcji zostały osiągnięte, czuję się zadowolona z efektów. Uczniowie byli zaangażowani w ćwiczenia, co uważam za pozytywne. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych uatrakcyjniło zajęcia i pozwoliło uczniom na bardziej interaktywne podejście do nauki.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Magdalena Mroczek
nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 4 im. A. Mickiewicza w Lublinie
Komentarz obserwatora

Zajęcia były dobrze zorganizowane i przeprowadzone. Nauczyciel wyraźnie zadbał o różnorodność metod nauczania, co przyczyniło się do zaangażowania uczniów. Wykorzystanie narzędzi TIK było trafnym pomysłem. Uczniowie byli zaangażowani i aktywnie uczestniczyli w zajęciach, co sugeruje, że lekcja była dla nich atrakcyjna.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry