Data publikacji: 19.03.2024
Autor: Ewa Kwiecińska-Żuławska, Barbara Turska

TIK w przyswajaniu i utrwalaniu leksyki na lekcji języka angielskiego

Wykorzystanie ćwiczeń interaktywnych podczas lekcji języka obcego wydaje się ciekawym rozwiązaniem z punktu widzenia zarówno uczniów, jak i nauczyciela.

Istnieje wiele aplikacji, które mogą służyć wprowadzaniu oraz utrwalaniu słownictwa, są to np. Quizlet czy Kahoot, fiszki online, a także rozmaite filmiki edukacyjne w serwisie YouTube. Atrakcyjnym narzędziem umożliwiającym korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnej w szkole jest niewątpliwie tablica multimedialna, ułatwiająca w znacznym stopniu pracę nauczyciela, a także motywująca i angażująca do pracy uczniów, którzy w obecnej dobie zdają się być z technologią za pan brat i stąd, przy jej pomocy, przyswajają wiedzę znacznie szybciej i efektywniej.

Do powtarzania słownictwa poznanego na poprzednich lekcjach doskonale nadaje się aplikacja Quizlet. Służy ona do tworzenia różnego rodzaju ćwiczeń interaktywnych przydatnych w nauce języka obcego, jak np.: dopasowywanie znaczeń polskich i angielskich, wybieranie właściwej odpowiedzi z podanych form (wybór wielokrotny) czy ćwiczenie pisowni poprzez uzupełnianie danego wyrazu brakującymi literami. Uczniowie bardzo chętnie podchodzą do tablicy interaktywnej i zaznaczają właściwe odpowiedzi czy też dopasowują znaczenia. Popełniają przy tym bardzo niewiele błędów, a nawet jeśli takowe się zdarzają – aplikacja powtarza problematyczne pytanie dotąd, aż dany uczeń zaznaczy prawidłową odpowiedź. Daje to szansę natychmiastowej autokorekty oraz szybszej nauki właściwej pisowni słowa czy wyrażenia. Aplikację Quizlet można wykorzystać również do tworzenia interaktywnych fiszek online, prezentujących nowe frazy z danej kategorii leksykalnej. Uczniowie poznają słowo angielskie, następnie klikają w fiszkę i odkrywają jego polskie znaczenie. Powtarzają czynność dotąd, aż zapamiętają nowo poznany wyraz.

Prezentacji oraz utrwaleniu nowej leksyki mogą także służyć krótkie filmy dostępne w serwisie YouTube. Często filmiki te posiadają transkrypcję w języku obcym. Dzieci, np. w parach lub grupach, wypisują z takiego filmiku jak najwięcej poznanych dotąd fraz. To ogniwo lekcji może zawierać lubiany przez większość uczniów element rywalizacji, gdyż para/grupa, której uda się prawidłowo wypisać najwięcej wyrażeń, zostaje nagrodzona np. pozytywną oceną z aktywności.

Do podsumowania lekcji świetnie nadaje się aplikacja Kahoot, za pomocą której dzieci, indywidualnie lub w dobranych przez aplikację zespołach, rywalizują rozwiązując quiz utrwalający poznane słownictwo z danej kategorii. Do tej aktywności, oprócz tablicy multimedialnej, służą uczniom ich własne telefony komórkowe – działanie to ma również cel wychowawczy: pokazanie dzieciom, że telefony mogą być używane nie tylko do popularnych, lecz zwykle mało wartościowych gier, ale też do celów edukacyjnych.

Na koniec warto dodać, iż aplikacja Quizlet bywa również przydatna przy formułowaniu pracy domowej – w dzienniku elektronicznym podajemy linki np. z ćwiczeniami testowymi lub typu prawda/fałsz, które mają na celu utrwalenie słownictwa dotyczącego nauczanej kategorii leksykalnej.

Autorefleksja

Lekcja otwarta z języka angielskiego w klasie V przeprowadzona została w ramach programu „Aktywna Tablica”. Celem zajęć było utrwalenie wyrażeń nazywających obowiązki domowe (household chores), poznanie kolejnych, nowych fraz z tej kategorii leksykalnej, a także umiejętność tworzenia dialogów, w których rozmówcy mieli poprosić o przysługę, wyrazić zgodę lub jej brak, a także sugestię wykonania alternatywnej czynności.

Uważam, że podczas lekcji w klasie V wszystkie zamierzone cele zostały w pełni zrealizowane. Uczniowie byli bardzo aktywni i zaangażowani w pracę. Chętnie podchodzili do tablicy multimedialnej, brali udział w quizach, rywalizowali z dużym zainteresowaniem. Prezentowane materiały autentycznie ich zaciekawiły, nie mieli problemów ze zrozumieniem tekstów i dialogów oraz zapamiętaniem nowych słów i wyrażeń. Świadczy o tym fakt, że podczas fazy lekcji służącej utrwaleniu materiału przy pomocy aplikacji Kahoot, żadna z grup nie popełniła ani jednego błędu w odpowiedzi na każde z 12 pytań. Ponadto z kartkówki poświęconej ćwiczonym wyrażeniom, która miała miejsce na kolejnej lekcji, 85% uczniów otrzymało oceny bardzo dobre. Bezpośrednią informacją zwrotną były zaś dla mnie komentarze dzieci, wpisane na rozdanych pod koniec zajęć otwartych kolorowych karteczkach. Oto niektóre z nich: podobały mi się różne gry, ćwiczenia na tablicy; fajnie, że pani dużo mówiła po angielsku; lekcja była łatwa i przyjemna – 10/10; lepiej mi było zapamiętywać; fajny Kahoot i Quizlet, zadanie na aktywność.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zamieszczonym poniżej artykułu.

Ewa Kwiecińska-Żuławska
nauczycielka języka angielskiego i języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie
Komentarze obserwatorów zajęć

Lekcja otwarta z udziałem innych nauczycieli w ramach programu "Aktywna Tablica" przygotowana i przeprowadzona bardzo dobrze i zgodnie z trendami nowoczesnej dydaktyki. Nauczycielka wykorzystała trafne edukacyjnie i atrakcyjne dla uczniów środki dydaktyczne, w tym tablicę multimedialną i aplikacje: Kahoot, Quizlet, fiszki online, ćwiczenia z lektorem. Nauczycielka monitorowała pracę uczniów na lekcji, motywowała ich do aktywności poprzez ocenę werbalną (pochwała) i niewerbalną (uśmiech, punkty z aktywności), świetnie kierowała ich tempem pracy, efektywnie wykorzystała czas. Telefon komórkowy posłużył jako narzędzie do podsumowania lekcji z wykorzystaniem aplikacji Kahoot. Prowadząca lekcję zrealizowała zamierzone cele, a uczniowie nabyli nowe umiejętności. Zajęcia odbyły się w miłej atmosferze, a przygotowane materiały oraz zastosowane metody zachęcały uczniów do aktywnej pracy. Elementy gier dydaktycznych wzbudziły u uczniów pozytywną rywalizację oraz pokazały, w jaki sposób można przyswajać wiedzę i rozwijać umiejętności cyfrowe.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry