Data publikacji: 25.05.2023
Autor: Anna Wiącek, Bożena Jarmuł

Czarna kula czy promienny uśmiech?

Wykorzystanie krótkometrażowego filmu do analizy krok po kroku, obserwacji zachowań bohaterów to sposób na wzbudzenie refleksji uczniów nad tym, co każdego dnia ofiarujemy napotkanej osobie, czym obdarzamy kolegów i koleżanki oraz swoich bliskich.

Film pochodzący z bogatych zasobów YouTube, autorskie ćwiczenia utworzone z wykorzystaniem platformy WordWall, specjalnie dobrane ćwiczenie z programu multimedialnego „Moc Emocji” (wydawnictwo EduSensus) – pozwalają na kształtowanie wrażliwości uczniów w zakresie różnych sposobów komunikowania się – zarówno tych przyjaznych, jak i wrogich.

Autorefleksja

Podczas lekcji zależało mi, aby uczniowie dostrzegli, że wrogie odnoszenie się do siebie niszczy relacje międzyludzkie i przynosi przykre emocje.

Uczniowie wspólnie obejrzeli film poruszający emocje. Podczas krótkiej rozmowy wskazali bohaterów filmu, opowiedzieli kolejne wydarzenia i podzielili się tym, jak zrozumieli zastosowaną w filmie symbolikę – czarne kule oraz żółte kule z uśmiechem. Następnie pracowali w czterech grupach – każda grupa analizowała zachowanie innego bohatera, według pytań zamieszczonych na karcie pracy. Mając do dyspozycji laptopa, uczniowie mogli wielokrotnie obejrzeć fragmenty filmu potrzebne do wykonania zadania. W dwóch grupach potrzebna była pomoc w dokładnym wskazaniu na filmie pierwszej i drugiej sytuacji dotyczącej danego bohatera. Wykonanie zadania wymagało współpracy w małej grupie oraz umiejętności przekazania efektów swojej pracy na forum grupy, aby je usystematyzować w formie plakatu.

Dzięki analizie zachowań poszczególnych bohaterów i pracy zespołowej uczniowie określili, jakie zachowania niszczą relacje z innymi, a jakie je budują. W ćwiczeniu końcowym mogli sprawdzić swoją umiejętność oceny, które zachowania wpływają na budowanie dobrych, a które na budowanie złych relacji.

Jedna jednostka lekcyjna nie pozwoliła mi na wykorzystanie przygotowanych materiałów dodatkowych – mogą one posłużyć na kolejnej lekcji wychowawczej jako wprowadzenie do szczegółowego omówienia języka żyrafy i szakala.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem.

Anna Wiącek
psycholog w Szkole Podstawowej nr 51 w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Nauczyciele biorący udział w lekcji zwrócili uwagę na duże zainteresowanie uczniów tematem i dobrą współpracę w grupach. Materiały dydaktyczne ocenili jako zróżnicowane, ciekawe i właściwie dobrane do tematu lekcji.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry