Data publikacji: 21.05.2021
Autor: Anna Dąbrowska, Barbara Turska-Paprzycka

TIKowa matematyka maturalna

Rozwiązywanie zadań maturalnych z matematyki stanowi bardzo ważny element przygotowania uczniów do egzaminu. Wzbogacenie klasycznej lekcji matematyki o technologie informacyjno-komunikacyjne znacznie ułatwia prowadzenie lekcji zarówno zdalnych, jak również stacjonarnych oraz sprawia, że stają się one ciekawsze i aktywizują uczniów do pracy.

Stosowanie narzędzi TIK, takich jak: MS Teams, Whiteboard, MS Forms czy Quizizz pozwala zaktywizować uczniów oraz poczuć się, jak na lekcji podczas nauki stacjonarnej. Wykorzystując aplikację MS Teams podczas nauczania można nie tylko udostępnić uczniom ekran prowadzącego, ale pozwolić im również na dokonywanie zapisów elektronicznych przy użyciu wirtualnej przestrzeni – Whiteboard, odzwierciedlającej tablicę szkolną. Utworzenie krótkiego testu w aplikacji MS Forms można wykorzystać do sprawdzenia umiejętności uczniów zarówno podczas nauki zdalnej, jak również stacjonarnej. Krótkie gry utworzone w Quizziz wymagają logicznego myślenia oraz wysokich umiejętności obliczeniowych, przygotowując w ten sposób uczniów do rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności.

Autorefleksja prowadzącego

Założone cele lekcji otwartej zostały osiągnięte. Pomimo trudności nauki zdalnej wykorzystane technologie informacyjno-komunikacyjne pozwoliły na aktywny udział uczniów w lekcji. Wykorzystany test podsumowujący zobrazował stopień opanowania przez nich danych zagadnień oraz pokazał, które z nich muszą być jeszcze przećwiczone.

Scenariusz można wykorzystać nie tylko na lekcji zdalnej, ale także podczas lekcji stacjonarnej używając linków: do testu w MS Forms, pracy domowej w Quizizz oraz przygotowanej grafiki do omówienia poprawnych rozwiązań testu. Wykorzystanie załączonego scenariusza pozwoli uczniom na ćwiczenie rozwiązywania zadań typu maturalnego oraz sprawdzenie się w zadaniach podobnych do tych, zawartych w arkuszach z lat poprzednich.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem oraz załącznikami zamieszczonymi poniżej artykułu.

Anna Dąbrowska
nauczycielka w XIV Liceum Ogólnokształcącym przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Z. Herberta w Lublinie
Komentarz obserwatora zajęć

Lekcja przeprowadzona przez Annę Dąbrowską została bardzo dobrze oceniona przez obserwatorów. Wykorzystane na lekcji środki dydaktyczne, w tym aplikacje MS Forms, Whiteboard, Quizizz znacznie podniosły jej atrakcyjność i pozwoliły uczniom aktywnie uczestniczyć w zajęciach. Tempo pracy było odpowiednie, a nauczycielka starała się zaangażować do czynnego udziału w lekcji jak największą liczbę uczniów.

Monika Swinarska-Meksuła
wicedyrektor w XIV Liceum Ogólnokształcącym przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Z. Herberta w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry