Data publikacji: 02.05.2023
Autor: Agnieszka Graboś, Barbara Turska

Zdrowe odżywianie – od czego zacząć?

Wykorzystanie narzędzi TIK, w tym platformy Wordwall, jest skutecznym sposobem na przekazanie uczniom treści, które nie zawsze są dla nich interesujące, w bardziej atrakcyjny sposób, zapewniając przy tym szanse czynnego udziału wszystkich uczniów w lekcji.

Dane statystyczne, dotyczące sposobu odżywiania Polaków pokazują, że nasze nawyki żywieniowe kształtują się w dzieciństwie. Lubimy te smaki, do których się przyzwyczailiśmy oraz naszą rodzimą kuchnię, która niestety nie jest najzdrowsza. Jemy sporo mięsa i wędlin, a wciąż za mało warzyw i owoców. Dlatego szczególnie ważne jest, aby młodzi ludzie mieli wiedzę, dotyczącą racjonalnego odżywiania się i świadomie podejmowali decyzje, dotyczące zdrowego odżywiania.

Wykorzystanie podczas lekcji prezentacji PowerPoint pozwala uporządkować tok lekcji, a atrakcyjna forma przyciąga uwagę uczniów. Zastosowanie platformy Wordwall i ćwiczeń w postaci quizów wielokrotnego wyboru zwiększa dynamikę lekcji zapewniając możliwość przećwiczenia oraz utrwalenia nowych zagadnień. Szkolna platforma Moodle stwarza nauczycielowi możliwości tworzenia zasobów e-learningowych wykorzystywanych w poszczególnych jednostkach lekcyjnych.

Autorefleksja

Lekcję otwartą z użyciem narzędzi TIK przeprowadziłam zgodnie z zaplanowanym scenariuszem. Ćwiczenia interaktywne z platformą Wordwall i wykorzystaniem własnych smartfonów spowodowały, że uczniowie bardzo zaangażowali w wykonywanie ćwiczeń. Obudził się w nich także duch rywalizacji, dzięki możliwości porównania swojego wyniku i pozostałych osób w klasie. Dążyli do osiągnięcia jak najlepszego rezultatu na tle klasy – liczyły się prawidłowe odpowiedzi oraz czas wykonania zadania. Najszybsi podchodzili kilkukrotnie do tego samego ćwiczenia, dzięki czemu dodatkowo utrwalali prawidłowe odpowiedzi i plasowali się na wyższej pozycji w rankingu wyświetlanym w Wordwall. Zadania interaktywne pozwoliły przyswoić uczniom niezbędną wiedzę z zakresu prawidłowego odżywiania, dzięki czemu założone przeze mnie cele lekcji zostały osiągnięte.

Agnieszka Graboś
nauczycielka biologii w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. K. K. Baczyńskiego w Lublinie

Komentarz obserwatorów zajęć

Nauczycielka w sposób ciekawy wprowadziła uczniów w tematykę, przedstawiła cele lekcji, co zaowocowało ożywieniem uczniów i dużą aktywnością już w fazie wstępnej. W trakcie lekcji Pani Agnieszka zaprezentowała bogaty i solidny warsztat pracy poprzez właściwy dobór metod i form. Na szczególną uwagę zasługują zastosowane w trakcie lekcji środki dydaktyczne tj. tablica interaktywna w aplikacji Microsoft Office PowerPoint, platforma Wordwall oraz platforma Moodle. Lekcja była bardzo dynamiczna. Nauczycielka organizowała pracę i przewodniczyła procesowi uczenia się, aktywizując uczestników lekcji. Uczniowie bardzo chętnie wypowiadali się na temat racjonalnego odżywiania, dyskutowali, wyciągali wnioski, a następnie rozwiązywali ćwiczenia na platformie Wordwall, z wykorzystaniem smartfonów i prezentowali swoje odpowiedzi na tablicy interaktywnej. Lekcja prowadzona była w dobrym tempie, w naturalny, swobodny sposób; zwrócono uwagę na bardzo dobry kontakt nauczyciela z uczniami. Atmosfera na lekcji sprzyjała aktywnej pracy uczniów. Cele lekcji zostały osiągnięte, a wszystkie fazy lekcji przebiegły we właściwych proporcjach zgodnie ze scenariuszem. Na lekcji wykorzystana została technologia TIK, a Pani Agnieszka wykazała się niezbędnymi umiejętnościami potrzebnymi do jej stosowania. W końcowej fazie nastąpiło podsumowanie, sformułowano wnioski na temat zdrowego odżywiania się. Uczniowie otrzymali pracę domową do wyboru z możliwością wyboru zadania i formy pracy. Na lekcji kształtowano kompetencje kluczowe, tj. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, kompetencje matematyczne, kompetencje cyfrowe. Właściwy dobór metod, dobre tempo pracy i przyjazna atmosfera, uczyniły lekcję bardzo ciekawą, a zaplanowany materiał w całości został zrealizowany.

Ewa Dębska
Doradca metodyczny

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry