Data publikacji: 07.05.2024
Autor: Malwina Adamiec, Barbara Turska

Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej na lekcjach języka angielskiego

Technologie informacyjno-komunikacyjne odgrywają kluczową rolę w procesie dydaktycznym. Przedstawiciele młodego pokolenia uznają użycie narzędzi multimedialnych za rzecz całkowicie naturalną, która nie tylko uzupełnia tradycyjne metody nauczania, ale też stanowi dziś integralny element w nauce języka obcego.

Aby sprostać oczekiwaniom współczesnych uczniów, nauczyciele dysponują coraz bardziej nowoczesnymi narzędziami multimedialnymi. Jednym z nich jest tablica interaktywna, która spełnia szereg funkcji uatrakcyjniających proces dydaktyczny. To wielofunkcyjne urządzenie umożliwia wyświetlanie dowolnej zawartości prezentowanej przez nauczyciela oraz pozwala na interakcje z użytkownikami. Jest to nieoceniona pomoc dla nauczyciela, a przede wszystkim sposób na kształcenie kompetencji cyfrowych, które dziś są niezbędnym elementem edukacji.

Autorefleksja

Przeprowadzona przeze mnie lekcja miała na celu wykorzystanie narzędzi TIK do rozwijania umiejętności językowych, a także budowanie postawy aktywizującej podczas zajęć. Uczniowie ćwiczyli również swoje umiejętności komunikacyjne, budowali motywację do nauki języka oraz kształcili umiejętność aktywnej współpracy. Podczas zajęć wykorzystano szereg metod nauczania opartych na użyciu tablicy multimedialnej. Stworzono burzę mózgów przy użyciu wirtualnego kreatora map myśli. Uczniowie podchodzi indywidualnie do tablicy zapisując swoje skojarzenia związane z tematem. Dodatkowo, wykonywali zadania sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem, czytając tekst zawarty na stronie internetowej, a także oglądali film popularnonaukowy przy użyciu platformy YouTube. Narzędzia multimedialne takie jak Wordwall posłużyły uczniom do sprawdzenia stopnia zrozumienia wysłuchanego tekstu, jak również urozmaiciły ich zasób słownictwa. Były to ćwiczenia takie jak: wielokrotny wybór, wstaw brakujące słowo oraz wykreślanka. Bardzo interesujące okazało się ćwiczenie polegające na zaplanowaniu krótkiej trasy po mieście za pomocą mapy wyświetlonej na tablicy interaktywnej. Co więcej, prezentowanie pytań lub zadania domowego w formie multimedialnej okazało się bardzo przystępne i czytelne dla wszystkich uczniów, którzy byli niezwykle skupieni i zaangażowani w proces dydaktyczny. Dla mnie jako nauczyciela, wymieniony wyżej sposób prowadzenia zajęć okazał się niezwykle rozwijający i motywujący do dalszego działania.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Malwina Adamiec
nauczycielka języka angielskiego w Technikum nr 2, SOSW im. Prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja języka angielskiego przeprowadzona przez p. Malwinę Adamiec była niezwykle dynamiczna i skupiła uwagę uczniów. Użyte zostały różnorakie narzędzia multimedialne, które wzbogaciły proces dydaktyczny w nowoczesne metody nauczania. Uczniowie brali niezwykle aktywny udział w zajęciach. Pracowali indywidualnie lub w małych grupach. Często podchodzili do tablicy interaktywnej w celu wykonania zadań lub zapisania czy przeczytania informacji, o które byli pytani. Wszystkie punkty zaplanowane w scenariuszu zajęć zostały realizowanie. Uczniowie mieli zadaną pracę domową.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry