Centrum LSCDN

Publikacje pozostałe

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Rewalidacyjne znaczenie wycieczek w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie

Anita Woźnicka - nauczyciel z Zespołu Szkół Specjalnych przy Domu Pomocy Społecznej w Matczynie jest autorką artykułu, w którym dzieli się wiedzą na temat organizacji, przebiegu i znaczenia wycieczek szkolnych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Nauczyciel uzupełnił tekst dwoma scenariuszami metodycznymi z przebiegu wycieczek do kuźni i młyna.

"Wycieczka, zwłaszcza w szkole specjalnej, musi być starannie przygotowana. W jej organizacji pojawiają się trzy zasadnicze etapy:
1.przygotowanie,
2.przebieg i jej realizacja,
3.wykorzystanie spostrzeżeń, wiadomości i umiejętności oraz wykorzystanie zgromadzonych eksponatów czy też okazów naturalnych.
Najdłużej trwającym i czasochłonnym etapem jest przygotowanie wycieczki. Nauczyciel najpierw sam musi się przygotować - określić cel, zakres wiadomości, ustalić trasę, obiekty przewidziane do obserwacji, zwrócić uwagę na bezpieczeństwo, możliwość korzystania z podjazdów i ułatwień architektonicznych (w przypadku uczniów na wózkach inwalidzkich) oraz na zapewnienie maksymalnego komfortu uczestnikom. Przygotowanie merytoryczne uczniów obejmuje zapoznanie ich z celem wycieczki oraz ukierunkowaniem ich uwagi na interesujące nas obiekty czy zakres przekazywanych treści. Szczególnie trudne jest przygotowanie wycieczek do miejsc upamiętniających wydarzenia historyczne. Tablice, pomniki czy zabytki są symbolami bardzo trudnymi do zrozumienia przez uczniów upośledzonych umysłowo, dlatego też przekazywanie tego rodzaju wiedzy wymaga, jeśli jest to możliwe opieranie się na konkretach" - fragment artykułu p. Anity Woźnickiej.
Artykuł wraz z scenariuszami wycieczek szkolnych w załączniku.

 

Opcje strony

do góry