Data publikacji: 28.06.2018
Autor: Ewa Lipska

Relacja z realizacji projektu edukacyjnego "Pokochaj las"

Projekt edukacyjny „Pokochaj las” był skierowany do uczniów klas I-III oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

Powstał jako efekt współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli uczestniczących w spotkaniach sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej działającej przy LSCDN Oddział w Chełmie w roku szkolnym 2017/2018 (załącznik nr 1).

Tematyka projektu była spójna z obowiązującymi podstawami programowymi (Rozporządzenie MEN z dn. 14.02.2017 r. oraz Rozporządzenie MEN z dn. 17.06.2016 w sprawie podstawy programowej).

Głównymi celami projektu było:

  • doskonalenie umiejętności współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii,
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego, krytycznego i twórczego myślenia,
  • kształtowanie umiejętności obserwacji obiektów i zjawisk przyrodniczych, formułowania wniosków i spostrzeżeń oraz rozumienia zależności pomiędzy składnikami leśnego środowiska przyrodniczego,
  • doskonalenie umiejętność wyrażania swych spostrzeżeń i przeżyć za pomocą plastycznych i technicznych środków wyrazu, a także przy użyciu nowoczesnych technologii. 

Działania projektu były realizowane w ramach zajęć obowiązkowych edukacji społeczno-przyrodniczej, plastycznej, informatycznej oraz polonistycznej. W programie wzięli udział nauczyciele oraz ich uczniowie ze szkół:

  • Szkoła Podstawowa im. Synów Pułku w Siennicy Różanej, klasa I,
  • Szkoła podstawowa nr 7 im. Gen. Wł. Sikorskiego w Chełmie, klasa IIIB,
  • Szkoła Podstawowa nr 8 im. Bolesława Zygmunta Wirskiego w Chełmie, klasy: IIIA, IIIC, IIID,
  • Szkoła Podstawowa nr 11 im. Ireny Sendlerowej w Chełmie, klasa IC.

Na zajęciach projektowych uczniowie nie tylko poznawali ekosystem leśny, ale także kształtowali kompetencje społeczne takie jak komunikacja i współpraca w grupie, ćwiczyli przedsiębiorczość i kreatywność oraz integrowali się z rówieśnikami i innymi uczestnikami projektu. Dla nauczycieli projekt był okazją do nowych poszukiwań i wymiany doświadczeń (załącznik nr 2).

Partnerami programu było Nadleśnictwo Chełm i Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Oddział w Chełmie. Projekt realizowany był  w miesiącach maj-czerwiec 2018 r.

Finalnym działaniem projektu była LEŚNA OLIMPIADA, czyli zajęcia na terenie Nadleśnictwa Chełm w lesie „Borek”. Dla uczniów i nauczycieli przygotowano zadania w sześciu strefach, opatrzonych instrukcjami (załącznik nr 3, załącznik nr 4). Były to:

  1. Strefa Leśnika
  2. Strefa „Drzewa”
  3. Strefa „Leśne zapachy”
  4. Strefa „Mieszkańcy lasu”
  5. Strefa „Paleta leśnych barw”
  6. Strefa „Leśne rzeźby”.

Nad poprawnością wykonania zadań czuwali sędziowie ze „strefy kontroli”. W spotkaniu wzięło udział około 120 uczniów. Klimat leśnej polany, wspaniała pogoda i zapał „leśnych olimpijczyków” sprawiły, że wszyscy opuszczali to piękne miejsce w chełmskim lesie pełni wrażeń. Każda grupa otrzymała na zakończenie leśny puchar i pamiątkowy album ufundowanym przez Nadleśnictwo. Działaniem kończącym projekt było podsumowanie konkursu plastycznego „Las domem zwierząt i roślin”. Wystawa prac finalistów została zorganizowana w Chełmskiej Bibliotece Publicznej.

Relację z działań sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
przygotowała Ewa Lipska – koordynator sieci

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry