Data publikacji: 28.10.2014
Autor: Maria Winiarska

"MiMaK" – TAK! Konkurs matematyczny to popularyzacja – edukacja – nauka

Od wielu już lat zamojski oddział LSCDN (wcześniej WODN Zamość) jest organizatorem konkursu matematycznego dla uczniów klas III szkoły podstawowej. Ma on swoją tradycję, a także nazwę – MiMaK – czyli Milusińskich Matematyczny Konkurs.

Inicjatywa organizowania tego konkursu zrodziła się w 1995 roku w naszym ośrodku metodycznym. Spotkał się on z ogromnym zainteresowaniem wielu nauczycieli i uczniów w szkołach byłego województwa zamojskiego. Już wtedy dostrzegali oni potrzebę pracy z uczniami uzdolnionymi. I tak zostało do dzisiaj.

Ilość uczestników świadczy o ogromnym zainteresowaniu zarówno uczniów, jak i nauczycieli tą formą działalności. Szczególnie ważne wydaje się rozwijanie zainteresowań matematycznych uczniów od najmłodszych lat – w kontekście obowiązkowej matury z matematyki – a konkursy temu właśnie służą – dają szanse uczniom zdolnym, a nauczycieli motywują do ciągłych poszukiwań i nowych rozwiązań.

Początki były trudne. Trzeba było opracować regulamin, zadania, polecenia, pozyskać chętnych nauczycieli do współpracy, sponsorów. Udało się!

Konkurs matematyczny MiMaK jest adresowany do uczniów klas trzecich szkoły podstawowej z rejonów: Biłgoraj, Hrubieszów, Tomaszów Lubelski i Zamość. Jest to jedyny tego typu konkurs, dzięki któremu nasi młodsi uczniowie mogą wykazać się swoją wiedzą, umiejętnościami i zdolnościami matematycznymi.

Celem konkursu jest: 

  • Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych u dzieci w młodszym wieku szkolnym.
  • Zwiększenie efektywności pracy z uczniem zdolnym.
  • Wyłonienie najzdolniejszych uczniów w zakresie matematyki na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej.

Konkurs składa się z czterech etapów:

  1. Etap I.
    • Klasowy etap konkursu MiMaK przeprowadza nauczyciel uczący w danej klasie – zadania konkursowe opracowuje nauczyciel uczący w danej klasie. Proponujemy, aby wszyscy uczniowie klas III w szkołach wzięli udział w I etapie konkursu.
  2. Etap II.
    • Gminny (międzyszkolny) – w szkołach, gdzie nie istnieją klasy równoległe.
    • Szkolny (międzyklasowy) – głównie w szkołach miejskich.
  3. Etap III. Powiatowy – w 4 powiatach.
  4. Etap IV – FINAŁ

Zadania konkursowe do II, III i IV etapu są opracowane przez organizatorów i dostarczane komisjom konkursowym. Zadania opracowuje zespół złożony z nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, matematyki, doradców metodycznych oraz egzaminatorów CKE. Ważna jest zgodność poziomu merytorycznego z celami konkursu. Jednym z nich jest popularyzowanie wiedzy matematycznej, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów.

Szczegółowe zasady przeprowadzenia eliminacji są przekazywane komisjom wraz z zadaniami. W skład komisji wchodzą nauczyciele, których uczniowie nie biorą udziału w konkursie.

Warto wspomnieć, że eliminacje odbywają się w każdej szkole tego samego dnia, o tej samej godzinie. Zadania są identyczne — dostarczone w kopertach, które otwiera się uroczyście przed rozpoczęciem eliminacji. Przy ocenianiu stosowany jest system punktowy.

Konkurs z eliminacjami na szczeblu międzyszkolnym, powiatowym, regionalnym zyskuje  większy prestiż, większą rangę. Dla nauczycieli i dla dzieci jest to dodatkowa motywacja, a jednocześnie większa satysfakcja. Uczestnicy i zwycięzcy każdego etapu otrzymają dyplomy i nagrody.

Podczas przygotowań do konkursu dzieci bardzo chętnie rozwiązują matematyczne zadania rozwijając w ten sposób nie tylko swoje zdolności, ale również – a może przede wszystkim – logiczne myślenie, pamięć, spostrzegawczość, umiejętność wyciągania wniosków. Rywalizacja między najlepszymi młodymi matematykami sprawia, że ich osiągnięcia są widoczne nie tylko dla uczącego nauczyciela, ale również w środowisku, bowiem udział w konkursie umożliwia promocję szkół, nauczycieli i uczniów.

W pracy z uczniem zdolnym ogromną rolę odgrywa motywacja. Oprócz bezinteresownej potrzeby zdobywania wiedzy, charakteryzuje go chęć osiągania sukcesów. Tutaj ma szansę zdobycia nagrody za swoją pracę. Ponadto udział dzieci w konkursie buduje w nich wiarę we własne siły i możliwości.

Konkurs angażuje dzieci emocjonalnie, a jednocześnie — jeśli traktuje się go w pewnym sensie jako zabawę — nie stresuje. Często obserwujemy u dzieci najpierw jakby niepewność, czy i tym razem się uda, a potem ogromną radość z pokonania trudności.

Konkurs matematyczny stwarza wreszcie okazję do wzajemnej wymiany doświadczeń między nauczycielami, dyskusji o różnych problemach edukacji matematycznej, różnorodnych formach aktywizacji dzieci i wzbogacenia wiedzy. Sukcesy zaś odniesione przez uczniów nadają nauczycielowi większy sens wykonywanej pracy.

MiMaK nauczył wielu nauczycieli klas młodszych pracować z uczniem uzdolnionym matematycznie. Z dziećmi zdolnymi trzeba — wbrew pozorom – dużo pracować dodatkowo, mobilizować je do pracy, do wysiłku, ale nigdy do niczego nie zmuszać. To całkiem co innego: zmuszanie, wywieranie presji a zachęcanie. Niczego nie wolno robić „na siłę”. Dzieci mądrze przygotowane przez nauczyciela szybko „połkną matematycznego bakcyla”. A właściwie rozumiana rywalizacja czy duma z zasłużonych osiągnięć, z uwieńczenia sukcesem wielu trudów i zmagań to piękne momenty wychowawcze ...

Najlepsi matematycy mają możliwość kontynuacji rywalizacji w konkurach matematycznych na kolejnych etapach edukacji. W naszym oddziale są to konkursy SZPAK – dla uczniów szkoły podstawowej i ZAGIMAK – dla uczniów gimnazjum.

MiMaK do dzisiaj cieszy się dużą sympatią i zainteresowaniem ze strony uczniów, nauczycieli jak również rodziców, którzy są bardzo dumni z osiągnięć swych dzieci i na stałe pozostaje w terminarzu organizowanych przez nas konkursów.

Trudno nie zauważyć, że dyrekcje szkół są bardzo zainteresowane organizowanym konkursem i przychylnie doń nastawione, a nauczyciele angażują się w przygotowanie uczniów.

Dla nas organizatorów konkurs był i jest nadal wielkim wyzwaniem, a dla uczestników możliwością sprawdzenia siebie.

Przykładowe zadania konkursowe:

Zadanie 1 (2 punkty)

Przyleciały kawki i siadły na ławki. Gdyby na każdej ławce usiadło po jednej kawce, to zabrakłoby jednej ławki. Gdyby na każdej ławce usiadły po dwie kawki, to jedna ławka byłaby pusta. Ile było ławek, ile było kawek?

Zadanie 2 (3 punkty)

Marek zjadł w poniedziałek 2 cukierki. Każdego kolejnego dnia Marek zjadał 2 razy więcej cukierków niż poprzedniego dnia. Ile wszystkich cukierków zjadł Marek do czwartku włącznie?

Zadanie 2 (2 punkty)

Na niedzielnej wycieczce do lasu tata Joasi znalazł 28 grzybów, jej mama znalazła 37 grzybów, a jej ciocia znalazła 43 grzyby. Ile grzybów łącznie znaleźli rodzice Joasi?

W załączniku zestawy zadań konkursowych na poszczególne etapy konkursu z roku 2014: II etap, III etap i IV etap.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry