Data publikacji: 17.04.2020
Autor: Renata Tywoniuk

Kluczem do nauki czytania jest imię dziecka

Zapraszam nauczycieli edukacji przedszkolnej, otwartych na innowacje i zmiany, do zapoznania się z moim autorskim programem „Świat liter”, który zrealizowałam w pracy z przedszkolakami, już od najmłodszej grupy, w ramach innowacji pedagogicznej.

Pracując z dziećmi w przedszkolu dostrzegałam, ile trudności niektórym dzieciom sprawia analiza i synteza głoskowa wyrazów, widziałam, jak szybko dzieci się zniechęcają, jak mało interesujące dla nich zaczyna być przygotowanie do nauki czytania. Dlatego postanowiłam odejść od tradycyjnych metod wprowadzania dziecka w świat czytania i pisania, aby poprzez odkrycie „swoich liter” zgłębiło tajniki czytania nie napotykając przy tym żadnych trudności, jedynie bawiąc się i odczuwając dumę i satysfakcję z posiadania „swoich literek”.

Opierając się na metodzie dr Ireny Majchrzak już od najmłodszej grupy przedszkolnej można bawić się z dziećmi i stopniowo wprowadzać je w świat liter, a analiza i synteza głoskowa nie sprawia tu najmniejszych trudności, gdyż zgodnie ze słowami I. Majchrzak „umiejętność głoskowania jest wynikiem czytania, a nie jego warunkiem”.

W założeniu tej metody tkwi jej innowacyjność – proces czytania powinien być zabawą i spontaniczną działalnością dziecka. Na początku maluszki i średniaki bawiąc się wizytówkami, grając w loteryjkę, bawiąc się w targ liter, bez trudności i oporów poznały wszystkie litery alfabetu, układały imiona swoje i innych dzieci, a także tworzyły nowe wyrazy, czytały to, co ułożyły, a więc dokonywały analizy i syntezy podczas zabawy. Starszaki z dużą radością i zaangażowaniem bawiąc się dopasowywały nazwy do otaczającego je świata i uczestniczyły w sesjach czytania.

Refleksje dzieci po zajęciach, ich zadowolenie, zainteresowanie i zaangażowanie oraz pozytywne opinie rodziców mobilizują do dalszej pracy z programem, zachęcają do jego modyfikacji i uatrakcyjniania. Na potrzeby grupy, w której były dzieci bardzo ruchliwe, dodałam jeszcze zabawy ruchowe z literami – każda poznana przez dzieci litera była pokazywana przez odpowiednie ułożenie ciała, kodowana, a przez to utrwalana.

Program jest dostępny w załączniku.

mgr Renata Tywoniuk
Punkt Przedszkolny w Szkole Podstawowej im. Synów Pułku w Siennicy Różanej

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry