Data publikacji: 06.02.2020
Autor: Joanna Okuń

Dlaczego warto realizować projekty edukacyjne?

W ostatnich latach swojej pracy zawodowej realizowałam kilka projektów edukacyjnych. Chcę się podzielić z Państwem moimi doświadczeniami dotyczącymi realizacji dwóch projektów, które doskonaliły moją pracę, ale także dały mi pozytywne efekty w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Myślę, ze wdrożenie i zrealizowanie niżej opisanych programów podniosło również jakość pracy szkoły, w której pracuję. Zachęcam do lektury.

Realizacja ogólnopolskiego projektu „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”

Autorem projektu jest Aneta Konefał, dyrektor Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej. Jest to projekt, którego głównym celem jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa.

Cele szczegółowe projektu:

  • zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom,
  • uświadomienie roli czytania w życiu dziecka, wyrabianie właściwych  nawyków czytelniczych,
  • wprowadzenie dziecka w świat literatury,
  • budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki twórczość plastyczną,
  • przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,
  • kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego,
  • rozwijanie samodzielności kreatywności i innowacyjności u dzieci,
  • promocja szkoły,
  • rozwijanie współpracy miedzy nauczycielami.

Projekt opierał się na Postaci Małego Misia – pełniącego rolę przewodnika po świecie literatury.

Projekt mógł być realizowany w wersji przedszkolnej lub/oraz ogólnopolskiej. Wersja szkolna polegała na wyborze przez nauczyciela modułów podprojektów, które wykonywał z dziećmi w swojej placówce.

Realizowałam go zarówno w wersji ogólnopolskiej, jak również w wersji szkolnej.

Wersja ogólnopolska projektu

Projekt w wersji ogólnopolskiej obejmował kilkaset przedszkoli w Polsce i miał na celu rozbudzanie w dzieciach zainteresowania książką i czytelnictwem oraz nawiązywanie współpracy międzyprzedszkolnej. Przedszkola podzielone były na grupy. W każdej z nich było 7 innych przedszkoli z całej Polski, które wymieniały się misiami. Każda z placówek wysyła jednego misia w podróż po Polsce. Miś w każdym z przedszkoli spędzał kilka dni. Podczas pobytu w przedszkolu czytane były mu bajki, a także wypełniany był dziennik podróży misia. 
Dziennik stanowił zapis podróży misia po przedszkolach. W każdej placówce wzbogacany był zdjęciami dzieci lub odciskami ich paluszków oraz informacjami na temat tego, jakie książki zostały przeczytane misiowi.

Wersja przedszkolna projektu

Realizując projekt w wersji przedszkolnej, wzięliśmy udział w dwóch modułach:

  1. Mały Miś – czytające przedszkolaki.
  2. Mały Miś i Dzień Bezpiecznego Internetu.

Mały Miś – czytające przedszkolaki

Wspólnie z dziećmi wybieraliśmy grupową maskotkę – misia, który odbywał podróż czytelniczą po domach przedszkolaków. Misiowi zostało nadane imię Ślicznotka. Czytelniczą przygodę dzieci z misiem zaczęliśmy od głośnego czytania w naszej grupie przedszkolnej. Następnie maskotka zaczęła wędrować po domach dzieci. Pluszak został wyposażony w dzienniczek, w którym rodzice wpisywali tytuł utworu, który został przeczytany, a dzieci wykonywały pamiątkowy rysunek lub odrysowywały swoja rączkę. Kolejność wędrówki misia była losowa. Na zakończenie projektu dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy. Za udział w projekcie otrzymaliśmy certyfikat udziału i podziękowanie.

Mały Miś i Dzień Bezpiecznego Internetu

Wdrożony przeze mnie projekt realizowany był w lutym 2018 r. i rok później czyli w lutym 2019 r. Dotyczył on zapoznania dzieci z Internetem. Celem projektu było uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, jakie mogą ich spotkać, gdy będą korzystać z Internetu. Zajęcia zrealizowane były na podstawie scenariusza akcji „Mały Miś i DBI”. Rozpoczęliśmy je od rozmowy o komputerach i sposobach korzystania z nich. Dzieci wskazywały za pomocą których urządzeń możemy korzystać z Internetu. Następnie każde dziecko wykonało swój papierowy laptop i pięknie go ozdobiło. Problem pojawił się, gdy chcieliśmy nasze „laptopy” podłączyć do Internetu: skąd go wziąć? W rozwiązaniu tego problemu pomógł nam kłębek wełny, przy pomocy którego stworzyliśmy sieć łączącą wszystkie komputery. W ten sposób dzieci dowiedziały się, co to jest Internet i w jaki sposób działa. Przedszkolaki najczęściej wykorzystują go do oglądania bajek i korzystania z różnego rodzaju gier, jednak sieć internetowa to nie tylko zabawa. Dzieci mogły o tym przekonać się oglądając bajkę pt. „Tajemniczy przyjaciel” opowiadającą o owieczce, która zawarła znajomość z nieznajomym przez Internet. Historia ta zakończyła się szczęśliwie, ale dzieci były bardzo poruszone. Podsumowując zdobytą wiedzę stworzyliśmy Kodeks Bezpiecznego Internetu, w który zawarliśmy najważniejsze zasady, które dzieci muszą przestrzegać, aby bez obaw korzystać z Internetu. Na kończenie zajęć każde dziecko zostało nagrodzone naklejką „Dzień Bezpiecznego Internetu biorę udział”.

Udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym ”Piękna Nasza Polska Cała”

Kształtowanie postaw patriotycznych jest zadaniem trudnym, dlatego też bardzo ważne jest, aby rozpoczęło się już od najmłodszych lat w przedszkolu . Na początku Ojczyznę dla dzieci stanowi najbliższe środowisko i miejsce, w którym żyje. To właśnie w „małej Ojczyźnie” odbywa się budzenie miłości i przywiązanie do rodzinnego kraju. Pielęgnowanie tradycji jest istotne w kształtowaniu patriotyzmu u małego dziecka. Przykładem tego są obchody świąt z okazji Odzyskania Niepodległości, Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy, 3 Maja itp. Mając na celu wychowanie patriotyczne dążyłam do tego, aby dzieci uświadomiły sobie swoja przynależność narodową. Moim zadaniem było wpajanie dzieciom miłości, szacunku do Ojczyzny, zapoznanie ich z symbolami narodowymi: godłem, flagą, Hymnem Polski oraz rozwijanie pozytywnych zachowań społecznych małego Polaka.

W związku z obchodami 100 rocznicy Odzyskania Niepodległości w roku szkolnym 2018/2019 byłam szkolnym koordynatorem Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Piękna Nasza Polska Cała”. Autorką projektu jest pani Ludmiła Fabiszewska. Projekt był realizowany od 1 września do 31 grudnia 2018 r. Skierowany był do wszystkich oddziałów przedszkolnych znajdujących się w naszej szkole.

Głównym celem projektu był kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie na folklor i tradycje Polski oraz kształtowanie tożsamości narodowej dzieci.

W ramach projektu nasze przedszkole realizowało 11 zadań:

  1. Nauka piosenki o tematyce patriotycznej „Płynie Wisła, płynie”.
  2. Według przepisu Babci” –  lubelskie cebularze jako jeden z najbardziej charakterystycznych wypieków naszego regionu.
  3. Pokaz mody patriotycznej”  dzieci na wybiegu zaprezentowały przepiękne stroje patriotyczne i regionalne.
  4. Nauka 4-zwrotkowego Hymnu Polski Mazurka Dąbrowskiego w ramach akcji „Rekord dla Niepodległej” zorganizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
  5. Zorganizowanie w holu szkoły kącika o tematyce patriotycznej  przy współpracy z rodzicami, którzy wypożyczyli pocztówki oraz pamiątki z różnych regionów Polski.
  6. „Zabawa ludowa”  zapoznanie dzieci z zabawą „Jawor”, „Nie chcę Cię znać”.
  7. „Na skrzydłach historii”  wykonanie prezentacji multimedialnej.
  8. „Polska w sercu naszej rodziny”  zorganizowanie konkursu plastycznego.
  9. Kocham Cię Polsko”  zorganizowanie turnieju wiedzy patriotycznej.
  10. Katechizm małego dziecka” W. Bełzy – nauka wiersza o tematyce patriotycznej.
  11. „Biało-czerwoni”  zorganizowanie zawodów sportowych.

Realizacja powyższych projektów zintegrowała również nauczycieli pracujących w mojej szkole. Oba projekty realizowane były we wszystkich grupach przedszkolnych w ścisłej współpracy z rodzicami. Projekty te nadal cieszą się dużym zainteresowaniem wśród moich koleżanek z pracy. Ponieważ aktualnie trwają kolejne edycje, każda ze szkół może włączyć się i czerpać z nich olbrzymie korzyści płynące dla placówki.

Korzyści dla dzieci:

  • Dzieci odczuwały radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań.
  • Dzieci nauczyły się działać w zespole.
  • Rozwinęły pomysłowość, kreatywność, wyobraźnię.
  • Nabyły umiejętność swobodnego wypowiadania się na temat przeczytanego tekstu.
  • Poprawiły koncentrację uwagi i umiejętności słuchania.
  • Dzieci poznały korzyści i zagrożenia płynące z Internetu.
  • Zacieśniła i pogłębiła się więź między rodzicem a dzieckiem.
  • Rodzice i dzieci częściej sięgały po książki  wyrobienie nawyków czytelniczych.
  • Poznanie przez dzieci historii, tradycji, architektury swojego kraju, regionu.
  • Nabycie postaw patriotycznych u najmłodszych.
  • Nabywanie nowych umiejętności praktycznych.

Korzyści dla szkoły:

  • Zdobycie certyfikatu za udział w ogólnopolskich akcjach: „Mały miś w świecie literatury”, Mały miś i dzień bezpiecznego Internetu”.
  • Wzbogacenie oferty szkoły o nowe ciekawe działania.
  • Zintegrowanie społeczności szkolnej w celu realizacji projektu.
  • Promocja placówki w środowisku lokalnym i ogólnopolskim.
  • Otrzymanie certyfikatu od autorki projektu za aktywny i twórczy udział.

Joanna Okuń

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry