Data publikacji: 25.10.2017
Autor: Ewa Czerniecka

Interaktywne aplikacje LearningApps.org cz. 2

Kontynuacja artykułu "Interaktywne aplikacje LearningApps.org cz. 1".
Tematem części drugiej są kolejne sposoby udostępniania aplikacji, tj. tworzenie klasy i przypisywanie jej aplikacji.

Pierwsza część artykułu jest dostępna TUTAJ.

Portal LearningApps.org, poza funkcjonalnościami wyszukiwania, edycji i uruchamiania aplikacji, oferuje bardzo prostą platformę edukacyjną. Umożliwia ona zarządzanie uczniami i aplikacjami. Warunkiem jest założenie darmowego konta w portalu i zalogowanie się na nie.

W prawym górnym rogu strony pojawią się dwa nowe linki: MOJE KLASY oraz MOJE APLIKACJE.

Po kliknięciu na MOJE KLASY możemy stworzyć nową klasę zaczynając od wpisania jej nazwy, a następnie przystępujemy do dodania do niej uczniów.

Jeśli nasi uczniowie nie mają jeszcze kont w portalu, sami możemy je im stworzyć wpisując ich imiona, nazwiska i wymyślone przez nas loginy, jak również hasła (portal oferuje swoją propozycję haseł). Konta tworzone w ten sposób są kontami uczniowskimi i są przypisane do danej klasy (potem mogą być również przypisane do kolejnych klas).

Jeśli uczniowie już wcześniej założyli konta w portalu, możemy zaprosić ich do naszej klasy poprzez podanie im adresu URL, po kliknięciu na który zostają przypisani do naszej klasy (oczywiście w stanie zalogowania na swoje konto). Samodzielnie założone konto wymaga podania swojego adresu mailowego. Konto uczniowskie różni się od nauczycielskiego tym, że uczeń nie może tworzyć klas - sam jest przypisany do klasy. Jeśli nauczyciel będąc na swoim koncie dołączy do jakiejś klasy, jego konto zmienia się na konto uczniowskie - ratunkiem jest usunięcie go z tej klasy.

Klasy można dodawać i usuwać, podobnie jak uczniów w klasach. Każda klasa ma swój folder klasy, w którym znajdują się aplikacje zadane uczniom do przerobienia przez nauczyciela (moga to być aplikacje własne lub cudze) oraz aplikacje samodzielnie stworzone przez uczniów.

Logując się na konto uczniowskie etest, widać od razu, że jest to konto stworzone przez nauczyciela dla ucznia (nazwisko nauczyciela jest widoczne przy nazwie klasy) i że nie jest do konta przypisany żaden adres mailowy ucznia.

Uczeń może sam dodać swój adres mailowy, jak również zmienić hasło podane przez nauczyciela.

Bardzo ważnym narzędziem kontroli postępów uczniów jest link STATYSTYKA, który pokazuje nam zbiorcze zestawienie dla danej klasy. Kolor szary przy zadanej aplikacji informuje, że uczeń nawet w nią ani razu nie kliknął. Kolor czerowny informuje, że uczeń otworzył ćwiczenie, ale go nie ukończył. Natomiast kolor zielony oznajmia wykonanie ćwiczenia do końca. Ponadto w statystyce widać linki do aplikacji wykonanych przez uczniów.

Aby dokładniej prześledzić aktywność ucznia, należy w widoku klasy kliknąć na ikonkę DZIAŁANIA przy jego nazwisku. Są tam widoczne daty i godziny rozwiązania zadanych ćwiczeń oraz stworzenia własnych aplikacji.

Komunikowanie się z uczniami jest możliwe poprzez wiadomości prywatne, pozostawiane w portalu, na które mogą oni nauczycielowi odpowiadać. 

Taka komunikacja odbywa się w trybie asynchronicznym w chmurze portalu.

Nauczyciel na swoim koncie - poza typowymi wiadomościami od uczniów - odnotowuje również każdy fakt stworzenia przez ucznia własnej aplikacji. 

Po przejrzeniu i ewentualnej korekcie uczniowskich aplikacji przez nauczyciela może on je udostępnić do przeglądania w obrębie tej klasy.

Uważam, że platforma wbudowana w LearnignApps.org jest narzędziem minimalistycznym, bardzo prostym i łatwym w obsłudze. Polecam ją nauczycielom, którzy już przekonali się do LearningApps.org i często wykorzystują na lekcji dostępne w portalu aplikacje, aby także poza lekcjami zadawali uczniom ćwiczenia do przerobienia (i kontrolowali, czy to zrobili), jednak nie to jest najważniejsze. Twórcy portalu założyli, że docelowo to nie nauczyciele mają tworzyć zasoby, ale uczniowie sami. Natomiast nauczyciel ma te uczniowskie aplikacje korygować i udostęniać klasie.

 

Ewa Czerniecka
Konsultant LSCDN Lublin

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry