Centrum LSCDN

https://www.lscdn.pl/pl/publikacje/cww/tik/5044,Interaktywne-aplikacje-LearningAppsorg-cz-1.html
2021-12-06, 14:51
Data publikacji: 25.10.2017
Autor: Ewa Czerniecka

Interaktywne aplikacje LearningApps.org cz. 1

Kilka słów o tym, dlaczego warto zainteresować się tym niemieckim portalem WEB 2.0, istniejącym od 2011 roku i dostępnym w 21 językach.

(Aktualizacja artykułu z 2014 roku)

LearningApps.org jest projektem badawczo-rozwojowym Wyższej Szkoły Pedagogicznej PHBern, tworzonym we współpracy z Uniwersytetem w Moguncji i Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Zittau / Görlitz.

Adres portalu http://learningapps.org/

Portal wspiera proces uczenia się i nauczania poprzez małe interaktywne i multimedialne moduły zwane aplikacjami. Moduły mogą być wykorzystywane pojedynczo lub wplecione w większy zasób edukacyjny.

Wśród autorów aplikacji są nie tylko nauczyciele, ale i uczniowie (25%) z różnych krajów.

Nawigowanie po serwisie jest proste i intuicyjne. W menu mamy dwie podstrony: PRZEGLĄDAJ APLIKACJE i TWORZENIE APLIKACJI. Pierwsza z nich oferuje nam przegląd zasobów według przedmiotów, przy czym mozna suwakiem zawęzic poziom / etap edukacyjny, natomiast druga - według typów aplikacji.

Jeśli autor aplikacji uczyni z niej aplikację publiczną, staje się ona dostępna dla pozostałych użytkowników - mogą z niej korzystać w niezmienionej formie lub zapisać na swoim koncie i dopasować do własnych potrzeb. Jest to podstawowa zaleta LearningApps - każdą publiczną aplikację można przeedytować i zapisać jako swoją własną. Jest to możliwe, gdy założymy sobie darmowe konto w portalu.

Przykład mojej publicznej aplikacji, którą można odnaleźć w przedmiocie Informatyka, w podkategorii Internet.

Na początku pracy musimy zdecydować, czy bazujemy na istniejącej aplikacji, czy wybieramy pusty szablon.

Użytkownik ma do wyboru 20 typów aplikacji oraz 5 dodatkowych narzędzi. 

Tworzenie aplikacji polega na uzupełnieniu pól formularza, tj. wpisaniu polecenia i treści tekstowej ćwiczenia oraz wskazania multimediów. Użyte multimedia mogą pochodzić z YouTube czy Wikipedii, albo zostać pobrane z naszego dysku.

Na filmie pokazałam, jak poprzez wpisanie słowa "kwiaty" dotarłam do aplikacji typu Pasujące pary przeznaczonej na lekcję biologii, którą postanowiłam zmodyfikować na potrzeby j. niemieckiego. Nazwy kwiatów zmieniłam na niemieckie, obrazki zachowałam; jedną parę zupełnie zmodyfikowałam (wstawiłam nowy obrazek). W ten sposób przetworzoną publiczną aplikację zapisałam jako własną. Od tej pory znajduje się ona w folderze Moje aplikacje; mogę ją udostępnić moim uczniom, upublicznić dla wszystkich lub na nowo zmodyfikować.

Kolejnym plusem tego portalu są różne sposoby udostępniania aplikacji w sieci.

Najpopularniejszym sposobem jest udostępnianie aplikacji poprzez jej unikatowy adres URL. Przykład: https://learningapps.org/view3966845

Drugim sposobem jest wygenerowanie kodu html w celu osadzenia na naszej stronie www, mającej dostęp do Internetu. Przykład poniżej:

Obejrzyj kolejny film i przekonaj się, jak szybkie i proste jest udostępnianie aplikacji LearningApps.

Portal LearningApps wspomaga wykorzystywanie urządzeń mobilnych w edukacji i z tym wiąże się trzeci sposób udostępniania aplikacji. Poniżej każdej aplikacji, po prawej stronie jest widoczny kod QR, który wystarczy zeskanować smartfonem lub tabletem z zainstalowanym czytnikiem kodów (np. QR Droid dla Androida). Kod można pobrać ze strony jako plik graficzny, wydrukować i np. wręczyć uczniowi.

Jako przykład podaję kod QR mojego ćwiczenia "Owoce, warzywa i kolory" typu Odsłoń obrazek. 

W załączonym pliku QR_kody_LearningApps_v2.pdf umieściłam kody QR czterech przykładowych ćwiczeń LearningApps i zachęcam do wypróbowania ich na urządzeniach mobilnych.

Czwarty sposób polega na zdradzeniu uczniom adresu URL naszej strony profilowej w portalu, na której są widoczne wszystkie nasze aplikacje publiczne, a której adres zaczyna się od https://learningapps.org/user/... Przykład mojej strony profilowej: https://learningapps.org/user/ewcze 

Aplikacje można umieszczać w folderach - jeśli zawierają one aplikacje prywatne, do odczytu wymagane jest wpisanie kodu PIN podanego przez właściciela.

Piąty sposób to stworzenie klasy i przypisanie jej aplikacji. Na ten temat napisałam w części drugiej tego artykułu.

Wszystkie pięć sposobów udostępniania aplikacji mogę polecić, jeśli mamy połączenie z Internetem i pracujemy w chmurze portalu.

Jeśli natomiast chcemy na lekcji zaprezentować wybrane aplikacje, a spodziewamy się, że Internet nie zadziała, wtedy wcześniej powinniśmy te aplikacje pobrać z chmury na swój komputer. Do tego celu służą dwa linki widoczne pod każdą aplikacją. Po kliknięciu na iBooks Author ściąga się paczka ZIP, która zawiera wszystkie elementy składowe aplikacji. Po pobraniu należy ją rozpakować, a następnie uruchomić otwierając plik index.html w przeglądarce internetowej.

Link SCORM umożliwia pobranie paczki spakowanej według standardu SCORM zapewniającego kompatybilność platform edukacyjnych. Jeśli posiadamy np. platformę Moodle i chcemy uniezależnić się od chmury LearningApps.org, wtedy warto pobrać aplikację w tym formacie.

 

Ewa Czerniecka
Konsultant LSCDN Lublin

Komentarz (8)

Dodaj komentarz
  • Fajny serwis, prosty w obsłudze.
    etestowa
    2014/10/17 15:17
  • świetny sposób na tworzenie ciekawych pomocy dla uczniów
    tszkodzi
    2014/10/20 20:50
  • bardzo wartościowe i przydatne treści. polecam :)
    666
    666
    2014/10/25 09:05
  • Aplikacja została sprawdzona na zajęciach, zdała egzamin u uczniów!
    555
    2014/10/25 09:05
  • bardzo ciekawy, łatwy w obsłudze:)
    uasia
    2014/10/25 09:07
  • Polecam, stosowałam. Uczniowie świetnie się bawili.
    edubb
    Lscdn
    2014/11/12 12:34
  • Świetny serwis do wykorzystania nie tylko na lekcjach języka obcego, ale również na zajęcia wyrównawcze np. z języka polskiego.
    dorothy
    Lscdn
    2014/12/09 17:23
  • Uwierzycie, że po hospitowanej lekcji z wykorzystaniem aplikacji ze strony LearningApps usłyszałam, że nie było metod aktywnych?
    ff
    2015/12/09 22:28

Opcje strony