Data publikacji: 29.05.2023
Autor: Maria Kosior, Barbara Turska

Szkodniki roślin uprawnych poznawane z TIK-iem

Przyzwyczajeni jesteśmy, że wiedza z przedmiotów zawodowych, a w szczególności wiedza biologiczna, najlepiej zostaje wytłumaczona i przyswojona, gdy przekazuje się ją w sposób wizualny, który ułatwia zrozumienie poszczególnych jej aspektów w przełożeniu na istniejącą rzeczywistość. Tablica interaktywna i aplikacje multimedialne są narzędziami wielozadaniowymi, dającymi możliwość zarówno obrazową, jak i manualną do poznania zależności między łańcuchami troficznymi w świecie roślin uprawnych dla potencjalnych szkodników, którymi są: nicienie, roztocza, owady, ślimaki, ptaki i ssaki. Poznanie tych zależności umożliwia zmaksymalizowanie plonów pod względem ilościowym i jakościowym w produkcji roślinnej.

Trudnym wyzwaniem dla nauczycieli w szybko rozwijającym się świecie cyfryzacji jest nadążenie w sposobie przekazania w nim wiedzy. Możliwości te niesie za sobą zastosowanie wielozadaniowych narzędzi z technologii informacyjno-komunikacyjnej. Aplikacje LearningApps stosowane podczas lekcji w połączeniu z tablicą interaktywną o dużym monitorze, wykorzystane do przekazania i utrwalenia biologicznych treści związanych z zawodem ogrodnika, wpisują się również jako niezbędne narzędzia dostosowania dla uczniów nauczanych w szkole specjalnej, rozwoju ich możliwości manualnych przy pełnej akceptacji wad wzrokowych.

Autorefleksja

Duże zainteresowanie lekcją przełożyły się na aktywność uczniów, a przede wszystkim na skupienie ich uwagi i utrwalenie nowo poznanych informacji. Przedstawione podczas toku lekcji materiały: film z serwisu YouTube, prezentacja w PowerPoint oraz ćwiczenia interaktywne w aplikacji LearningApps w zachęcający sposób wprowadzają słuchacza wizualnie w świat bogactwa roślin uprawnych i praw matki natury rządzącej ich cyklem życiowym, zagrożeniom związanym z ich produkcją i sposobu ich pokonywania. Uczniowie odpowiednio według swoich możliwości mogą skorzystać z różnych sposobów prawidłowego wykonania ćwiczenia wyświetlanego na tablicy interaktywnej wspomaganego kartami pracy, oznakowując zdjęcia szkodników: z wiedzy już nabytej – za pomocą rozpoznawania zdjęć, za pomocą prób i błędów lub za pomocą jednoczesnego wsparcia materiałami dydaktycznymi w formie atlasu do rozpoznawania szkodników.

Zaprezentowana lekcja w szkole z programu Aktywna Tablica „Szkodniki roślin uprawnych i ich zwalczanie. Nicienie, roztocza, owady, ślimaki, ptaki, ssaki” bardzo efektywnie mogła rozwinąć znajomość omawianych zagadnień związanych z biologią szkodników, aktywizując także pamięć wzrokową oraz pobudzając nieświadomie pamięć związaną z napotkanymi już niejednokrotnie zagadnieniami w programach dla dzieci i przyrodniczych, związanych z zależnościami panującymi w przyrodzie.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji i załącznikiem umieszczonym poniżej artykułu.

dr Maria Kosior
nauczycielka zawodu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Lublinie
Komentarz obserwatora

Zajęcia otwarte odbyły się w klasie 1b i 1d, gdzie uczą się uczniowie na kierunku ogrodnik. Przekazywana wiedza została dostosowana do niepełnosprawności uczniów oraz do ich stanu psychofizycznego. Zamierzone cele zostały zrealizowane. Lekcja została oceniona pozytywnie. Uczniowie aktywnie włączali się w lekcję podczas prezentacji multimedialnej, a szczególnie podczas wykonywania ćwiczeń w aplikacji LearningApps. Pracowali indywidualnie i w grupach. Wypowiadając się wykazywali się wiedzą nabytą z poprzednich lekcji oraz wiedzą aktualnie nabywaną. Nauczyciel motywował uczniów i stosował pytania sprawdzające. Pomimo wolnego tempa pracy uczniów zrealizowano poszczególne etapy lekcji. Nauczyciel brał pod uwagę informacje zwrotne dotyczące świeżo nabytej wiedzy przez uczniów. Modyfikował niektóre elementy lekcji. Uczniowie otrzymali zadania utrwalające wiedzę z realizowanego tematu w formie wklejek do zeszytu, jak i zadań online.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry