Data publikacji: 26.05.2023
Autor: Anna Iwaniak, Barbara Turska

Detektyw Pozytywka na tropie głosek syczących i szumiących

Zajęcia logopedyczne są dla dzieci często dodatkowym obowiązkiem. Brak motywacji, długotrwałe, ciągle powtarzające się ćwiczenia, a często z trudem pokonywane kolejne kroki na drodze do pięknej wymowy sprawiają, że nauczyciel musi poszukiwać coraz to nowych rozwiązań, aby czas spędzony na zajęciach był efektywnie wykorzystany.

Czasy, w których żyjemy, mimo postępu cywilizacyjnego, niosą ze sobą cały wachlarz wad wymowy u dzieci, z których najczęstszymi na etapie szkolnym są sygmatyzm i sygmatyzm międzyzębowy. Trudności w wymowie wiążą się z nieodpowiednią dietą już na etapie jej wczesnego rozszerzania, nieprawidłowym gryzieniem i żuciem, połykaniem pokarmów i oddychaniem, niedosłuchami, a także nieprawidłowościami w samej budowie aparatu artykulacyjnego (skrócone wędzidełko języka, nieprawidłowości zgryzu). Do tego dołączają się wady postawy, problemy z napięciem mięśniowym i integracją sensoryczną oraz nieprawidłowe wzorce mowy. Wszystkie wymienione czynniki sprawiają, że z roku na rok przybywa dzieci, które wymagają opieki logopedycznej w szkole. W dobie cyfryzacji codziennego życia sięganie po nowoczesne środki sprzyjające uczeniu się staje się koniecznością i wpływa na zaangażowanie uczniów. Prowadząc pracę nad seplenieniem warto urozmaicić zajęcia ciekawymi programami, a takim z pewnością jest pakiet Logopedia Pro Platinum z wydawnictwa Nowej Ery oraz możliwości, jakie daje portal Genially.

Autorefleksja

Głównym celem moich zajęć była automatyzacja w wymowie głosek dwóch szeregów syczącego i szumiącego. Utrwalenie głosek w mowie potocznej wymaga czasu, zanim dojdzie do ich automatyzacji. Dzięki zastosowaniu programu Logopedia pro Platinum i wykorzystaniu pomysłów z portalu Genially zajęcia nabrały dynamiki, a żmudne ćwiczenia okazały się doskonałą zabawą, zwłaszcza gdy całość opleciona została fabułą detektywistyczną i rozwiązaniem zagadki przez głównego bohatera ulubionej szkolnej lektury. Doskonałym rozwiązaniem i atrakcją dla dzieci był mikrofon – możliwość nagrywania i odsłuchiwania własnych wypowiedzi, co przyczyniło się do zwiększenia autokontroli słuchowej, tak ważnej w automatyzacji wymowy. Program był dla mnie osobiście odkryciem, zawiera gotowy materiał do wykorzystania na wszystkie etapy terapii głosek, co znacznie ułatwia i skraca czas przygotowania do zajęć, dając jednocześnie nowoczesne i atrakcyjne narzędzie motywacyjne wspierające proces uczenia się.

Zapraszam serdecznie do zapoznania się ze scenariuszem zajęć zamieszczonym poniżej artykułu.

Anna Iwaniak
nauczyciel wspierający kształcenie, logopeda w Szkole Podstawowej nr 50 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego - Prymasa Tysiąclecia w Lublinie
Komentarz obserwatora zajęć

W trakcie obserwacji zajęć zwrócono uwagę na realizację celów, wykorzystanie narzędzi cyfrowych i zaangażowanie uczestników. Zajęcia były dynamicznie, angażujące uczniów, poprawne merytorycznie. Uczestnicy dobrze się bawili doskonaląc umiejętności prawidłowej wymowy. Na uwagę zasługuje ciekawa fabuła zajęć z wątkiem tajemniczości, oparta o przygody Detektywa Pozytywki. Cele zajęć zostały zrealizowane.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry