Data publikacji: 19.05.2023
Autor: Monika Kwiecień-Głaz, Barbara Turska

Język angielski zawodowy w technikum

W warunkach współczesnego zglobalizowanego świata znajomość języka obcego jest nieodzowna. Otwiera perspektywy pracy i rozwoju zawodowego. Wychodzi temu naprzeciw obowiązkowy przedmiot w technikum, jakim jest język obcy ukierunkowany zawodowo.

Realizacja języka obcego zawodowego (JOZ) stanowić może wyzwanie dla nauczycieli z uwagi na niszę podręcznikową oraz niewystarczające doświadczenia praktyczne. Warto potraktować ją jednak jako przestrzeń do samodoskonalenia, wzbogacania warsztatu metodycznego oraz dydaktyzacji materiałów aktywizujących uczniów z wykorzystaniem TIK.

Zgodnie z podstawą programową celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy. Nauczyciel JOZ odpowiada zatem za przygotowanie uczniów do wykonywania pracy w języku obcym, w tym często zagranicą oraz w wielojęzycznym środowisku pracy. Na początkowym etapie przedmiotu język angielski zawodowy uczeń technikum, niezależnie od specjalności, winien poznać i nauczyć się posługiwania pojęciami oraz wyrażeniami związanymi ze środowiskiem pracy, a jest ono bardzo różnorodne.

Autorefleksja

Połączenie mind mappingu z zastosowaniem tablicy multimedialnej okazało się trafnym pomysłem na lekcję powtórzeniową w ramach języka angielskiego zawodowego dla przyszłych techników poligrafii. Pozwoliło zebrać i uporządkować obszerny materiał leksykalny w sposób przyjazny i ciekawy dla uczniów, z pokazaniem przykładowych zadań przewidzianych na test sprawdzający. Umożliwiło skuteczne powtórzenie słownictwa w różnych kontekstach realiów rynku pracy, co przyczyniło się do jego lepszego rozumienia i zapamiętania.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem i załącznikiem zamieszczonym pod artykułem.

Monika Kwiecień-Głaz
nauczycielka języka angielskiego w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. K. K. Baczyńskiego w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja została starannie zaplanowana i przeprowadzona. Przypomniała oraz usystematyzowała pojęcia i wyrażenia dotyczące globalnego rynku pracy, procesu rekrutacji, sylwetki kandydata do pracy, pracownika i potencjalnych wymagań przyszłego pracodawcy. Przebieg lekcji był zajmujący, dynamiczny, zgodny z założonym celem. Wykorzystane mapy myśli dały uczniom możliwość obrazowego zestawienia materiału pod kątem zaplanowanego testu, z uwzględnieniem potrzeb uczniów z dysleksją. Nauczycielka zastosowała urozmaicone metody i formy pracy, co pobudzało aktywność i kreatywność uczniów. Nauczycielka indywidualizowała pracę, zwracała uwagę na prawidłową wymowę i rozumienie słownictwa, odwołując się do licznych przykładów oraz wskazując na związki między poszczególnymi terminami. Udzielała czytelnych informacji zwrotnych. Monitorowała postępy i zachęcała uczniów do współpracy.

Wiesława Wąsik
doradca metodyczny języka niemieckiego

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry