Data publikacji: 17.05.2023
Autor: Alina Kojtych, Barbara Turska

Platforma Wordwall alternatywą dla szkolnej rutyny

Platforma Wordwall umożliwia wzbogacenie tradycyjnej lekcji o formy interaktywnych zadań, angażujących uczniów do działania naśladującego świat gier, w którym wielu z nich funkcjonuje.

Platforma Wordwall oferuje wiele szablonów ćwiczeń typu: rysunek z opisem, dopasowywanie elementów, krzyżówka, sortowanie pojęć na kategorie, teleturniej, połącz w pary, test, prawda czy fałsz. Każde zadanie można powielić i w oparciu o kopię utworzyć jego nową wersję. Można modyfikować czas i układ zadania przy kolejnych otwarciach, a treść wydrukować w formacie pdf i wykorzystać na lekcji w formie papierowej. Zadania są prezentowane w kilkunastu kolorowych wersjach graficznych, podnoszących ich atrakcyjność dla ucznia. Mogą być udostępniane uczniom za pomocą kodu QR lub linku i stanowić powtórkę dla zainteresowanych lub ciekawą formę pracy domowej.

Nauczyciel otrzymuje wykaz uczniów z ich wynikami, może je sortować według poprawności odpowiedzi i czasu wykonania zadania. Zadania opracowane przez nauczyciela mogą być upublicznione licznej społeczności korzystającej z platformy. Daje to możliwość wykorzystania zadań innych osób lub zaadaptowania ich na własne potrzeby. W ten sposób można małym nakładem pracy wzbogacać własną kolekcję zadań.

Tego typu zadania bardzo dobrze sprawdzają się na lekcji powtórzeniowej. Mogą stanowić interaktywne odzwierciedlenie papierowej wersji kart pracy, o wiele bardziej atrakcyjne. Zadania angażują szczególnie kinestetyków i wzrokowców, są ciekawe ze względu na różne formy, zróżnicowaną szatę graficzną, tło dźwiękowe, możliwość natychmiastowego, samodzielnego sprawdzenia wyników.

Pobyt przy tradycyjnej tablicy wiązał się dla wielu osób ze stresem, tablica interaktywna to intrygujące wyzwanie i przygoda, podróż w świat gry dobrze znany nastolatkom. Dzięki temu angażuje się nie tylko osoba rozwiązująca zadanie, ale również kibicujący jej i oczekujący z niecierpliwością na swoją kolejkę pozostali uczniowie. Rozwiązywanie zadań na tablicy interaktywnej jest proste w obsłudze i nie wymaga skomplikowanych instrukcji, angażuje emocjonalnie i pozwala na natychmiastowe, samodzielne sprawdzenie wyniku, a przez powtórzenie zadania korektę popełnionych błędów. Udostępnienie uczniom linków do zadań lub kodów QR pozwala na powrót do nich po lekcjach i samodzielną kontrolę wiedzy. Jest też atrakcyjną formą pracy domowej.

Autorefleksja

Wykorzystuję zadania przygotowane na platformie Wordwall na każdej lekcji, szczególnie na lekcjach powtórzeniowych. Ćwiczenia interaktywne pozwoliły mi włączyć w lekcję znacznie większą niż zazwyczaj grupę uczniów. Zachęciły do aktywnego udziału tych, którzy dotąd unikali zabierania głosu, bo zadania oferowały inną formę wypowiedzi. Umożliwiły powtórzenie i utrwalenie dużej ilości podstawowych terminów i zagadnień w krótkim czasie i przy dużym zaangażowaniu uczniów oraz sprawdzenie i korektę zadań, które rozwiązywali na kartach pracy.

Cele lekcji zostały zrealizowane w interesującej formie, oddziałującej na różne zmysły, co na pewno zwiększy trwałość przyswojonych informacji. Bardzo duża grupa uczniów rozwiązała samodzielnie zadania jako pracę domową dla chętnych. Dla kilku obserwujących lekcję nauczycieli było to pierwsze spotkanie z tą formą pracy, na tyle ciekawą, że zostali członkami społeczności platformy Wordwall.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć zamieszczonym poniżej artykułu.

Alina Kojtych
nauczycielka biologii w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Zofii Nałkowskiej w Lublinie
Komentarz obserwatora zajęć

Lekcja przeprowadzona przez Alinę Kojtych „Powtórzenie wiadomości o budowie i funkcjach komórki” dotyczyła podsumowania i utrwalenia wiadomości na temat budowy i funkcji organelli w komórkach roślinnych i zwierzęcych. Charakteryzowała się różnorodnością form pracy z młodzieżą – od aktywności indywidualnej poprzez grupową. Do realizacji zamierzonych celów nauczycielka wykorzystała klasyczne rozwiązania edukacyjne, takie jak: praca z podręcznikiem, karty pracy, ale również przedstawiła bogatą ofertę narzędzi i zasobów cyfrowych. Tablica interaktywna posłużyła na lekcji biologii do przedstawienia filmu, schematów, wykresów, itp. Znalazła zastosowanie w trakcie wprowadzania nowego materiału oraz w czasie utrwalania wiadomości.

Podział zespołu klasowego na grupy sprawił, że każdy uczeń był zaangażowany w rozwiązywanie kart pracy, których wyniki następnie były prezentowane na przygotowanych zadaniach z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. Przedstawione przez nauczycielkę różnorodne ćwiczenia dzięki portalowi Wordwall wzbudziły zainteresowanie uczniów i podniosły ich aktywność.

Na lekcji Aliny Kojtych uczniowie mieli okazję do analizy i syntezy materiału edukacyjnego. Zajęcia zawierały wiele elementów aktywizacji, dzięki temu uczniowie uczyli się samodzielnego myślenia i kreatywności. Podczas pracy uczniowie rozwijali kompetencje kluczowe w zakresie kompetencji cyfrowych, społecznych oraz nauk przyrodniczych. Przeprowadzone zajęcia były bardzo interesujące oraz motywujące do działania. Duży wkład pracy nauczycielki w przygotowanie materiałów edukacyjnych zaowocował interesującą i bardzo twórczą lekcją.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry