Data publikacji: 16.05.2023
Autor: Elżbieta Szyszło, Barbara Turska

Rozwijanie zainteresowań sztuką - współczesna rzeźba

Sztuka współczesna budzi spore emocje nie tylko wśród specjalistów. Prezentacja takiego zagadnienia może być świetną okazją, by zainteresować tym zagadnieniem uczniów. Jeśli zostanie to dokonane za pomocą współczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych, na pewno pogłębi to wiedzę młodego człowieka na ten temat, a może będzie skutkować faktycznym zainteresowaniem sztuką.

Wybór Zintegrowanej Platformy Edukacyjną stanowi bardzo dobry wybór, jeśli chodzi o edukacyjny portal internetowy. Jest to repozytorium wartościowych zasobów, zgodnych z podstawami programowymi oraz wymogami kształtowania odpowiednich kompetencji uczniowskich. Dzięki temu źródłu można ukazać uczniom galerię rzeźby współczesnej i umożliwić wykonanie odpowiednich zadań dotyczące tej tematyki.

Prezentacja multimedialna stanowi jedno z najlepszych sposobów na przekazanie treści zagadnień edukacyjnych. Szczególnie, gdy w grę wchodzi połączenie obrazu i dźwięku, a dodatkowo jest możliwość przestrzennego widzenia obiektów czy poruszania się w ich obrębie. Tak też jest w przypadku realizacji tematycznego scenariusza. Prezentacja sztuki, a szczególnie sztuki współczesnej, wymaga użycia technik multimedialnych. Prócz galerii rzeźby współczesnej, uczniowie mogą się zapoznać z kilkoma przykładami prezentacji przestrzennej. Portal Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej ukazuje reprezentatywne rzeźby dla różnych kierunków tej dziedziny współczesnej sztuki. Na stronie ZPE znajdują się także odpowiednie ćwiczenia dotyczące tematu, które uczniowie mogą wykonać, żeby utrwalić swój wiedzę.

Autorefleksja

W mojej ocenie lekcja przyniosła zakładany cel, tzn. ukazała uczniom, że istnieje sposób wyrażania swoich myśli i emocji poprzez tak zróżnicowaną twórczość rzeźbiarską. Jakkolwiek percepcja dzieła sztuki to indywidualna kwestia danej osoby i nie można tutaj nic narzucić ani nikogo zmusić do określonego rozumienia, szczególnie w odniesieniu do sztuki współczesnej, to można przynajmniej zwrócić uwagę na istnienie takiego aspektu tzw. „kultury wysokiej”. Lekcja ta uwrażliwiła uczniów, że twórczość artystyczna posiada tak wiele odmiennych od siebie form i że sztuka może się prezentować w tak różnorodny sposób. Uczniowie poznali podstawową terminologię dziedziny i zapoznali się z głównym prądami rzeźby współczesnej. Dowiedzieli się także o kilku ważnych artystach zagranicznych i rodzimych. Być może wśród części uczniów zostało zasiane lub też wzmocnione zainteresowanie twórczością artystyczną. Na pewno jednak wielu uczniów odczuło dużą radość mogąc tworzyć własne rzeźby. Takie ćwiczenia na pewno dobrze wpływają na twórcze myślenie i pomagają osiągać sukcesy w innych, bardziej ścisłych dziedzinach.

Moim zdaniem bardzo istotnym elementem struktury lekcji były odpowiednie narzędzia. Ze strony środków dydaktycznych projektor z głośnikami oraz plansza projekcyjna były doskonałym medium do prezentacji tematyki. Prezentacje Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej świetnie zastąpiły drogi papierowy album, który, według mnie, nie wytrzymałby następnej podobnej lekcji. Obecnie tradycyjny, papierowy sposób prezentacji takiego materiału nie zdaje egzaminu. Młodzież szkolna potrzebuje mocniejszych bodźców i nawet bardzo ładne fotografie albumów przegrywają z multimediami.

Sztuka współczesna wzbudza duże emocje i te emocje były obecne w reakcjach uczniów na przeglądanie galerii rzeźby współczesnej. Co ciekawe, zarówno szeroka publiczność jak i uczniowie zadawali te same pytania, np.: Czy to jest naprawdę sztuka? Gdzie się kończy normalne życie, a zaczyna sztuka? Zatem uczniowie bardzo chętnie włączali się w dyskusję na ten temat i bez zwłoki wykonywali zaplanowane ćwiczenia. Wydaje mi się, że tematyka ta okazała się dla nich bardzo oryginalna. Uczniowie, niezależnie od poglądów na temat granic sztuki, bardzo chętnie tworzyli własne rzeźby.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć zamieszczonym poniżej artykułu.

Elżbieta Szyszło
nauczycielka w Zespole Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja otwarta dotycząca rzeźby współczesnej, oparta o scenariusz, okazała się dobrym pomysłem na zajęcia mające na celu rozbudzić wrażliwość i świadomość uczniów. Podstawą były dobrze dobrane środki dydaktyczne: odpowiedni sprzęt multimedialny oraz portal Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej prezentujący temat w sposób merytoryczny i adekwatny. Metody pracy zostały dobrane optymalnie, tak żeby uczniowie mogli dowiedzieć się czegoś nowego i utrwalić tę wiedzę. Materiał lekcji został w pełni zrealizowany. Samodzielne tworzenie rzeźb to element, dzięki któremu zajęcia te na pewno zostaną zapamiętane.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry