Data publikacji: 27.05.2022
Autor: Magdalena Szynkaruk Barbara Turska

Czy autysta jest smutny?

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które najczęściej ujawnia się w ciągu pierwszych trzech lat jako rezultat zaburzenia neurologicznego, które oddziałuje na funkcje pracy mózgu. Autyzm ma wpływ w sferach rozumowania, kontaktów społecznych, a także porozumiewania się.

Osoby ze spektrum autyzmu w sposób szczególny mają trudności z wyrażaniem swoich emocji, co wymaga od terapeuty indywidualnego podejścia do dziecka oraz stosowania odpowiednich metod i form pracy. Należy pamiętać, że u niektórych dzieci objawy mogą być mocno nasilone, a u innych trudne do wychwycenia. W celu poprawy funkcjonowania dziecka ze spektrum pomocne są specjalistyczne zajęcia. Przydatne do zajęć rewalidacyjnych są nowoczesne programy oraz narzędzia pracy. Bardzo dobrze sprawdza się program „Spektrum Autyzmu Pro” opracowany przez wydawnictwo eduSensus. Korzystając z niego można przygotować atrakcyjne oraz ciekawe zajęcia na temat emocji. Ponadto uczeń korzystający z tabletu z oprogramowaniem multimedialnym ma możliwość kształtowania swoich kompetencji informatycznych.

Autorefleksja

Celem, który założyłam sobie, było rozwijanie umiejętności rozumienia przeżywanych uczuć; skupiłam się przede wszystkim na smutku. Dzięki atrakcyjnym kartom pracy zajęcia stały się ciekawsze. Uczeń, pomimo swoich trudności z wyrażaniem emocji i z mówieniem o nich, wykazał duże zainteresowanie lekcją. Dodatkowo praca z tabletem sprawiła, że mój uczeń, który ma słabą motywację do podejmowania wysiłku umysłowego, podjął się przygotowanych przeze mnie zadań, które na tyle go zainspirowały, że sam zaproponował, aby podczas kolejnych spotkań poruszyć temat innych emocji, takich jak: gniew, odraza, niechęć. Było to dla mnie dużym sukcesem, ponieważ pierwszy raz to on wykazał inicjatywę i zaproponował nad czym chciałby popracować.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć zamieszczonym poniżej artykułu.

Magdalena Szynkaruk
nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 7 im. ks. Jana Twardowskiego w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Podczas obserwowanych zajęć zwrócono uwagę na to, czy został realizowany cel i czy w odpowiednim momencie zostały zastosowane narzędzia TIK. W ocenie obserwatorów wszystkie założenia lekcji zostały zrealizowane, a uczeń chętnie pracował; dało się zauważyć jego zaciekawienie lekcją. Obserwowane zajęcia zostały ocenione bardzo dobrze, a dużym plusem było zastosowanie narzędzi multimedialnych, które były pomocne w zainicjowaniu tematu lekcji. Uczeń dzięki temu poszerzył swoją wiedzę na temat przeżywanych uczuć i tę wiedzę potrafi zastosować w sytuacjach społecznych.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry