Data publikacji: 20.05.2021
Autor: Katarzyna Zając, Barbara Turska-Paprzycka

Lekcja z podręcznikiem też może być ciekawa

Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym, zarówno podczas lekcji realizowanych w tradycyjnym modelu stacjonarnym, jak i w warunkach nauczania na odległość, przynosi wymierne korzyści. Wykorzystywanie narzędzi audiowizualnych podczas nauki języka obcego zdecydowanie podnosi atrakcyjność lekcji i rozwija kompetencje komunikacyjne uczniów.

Nauczyciel, decydując o wyborze środków dydaktycznych, powinien w sposób krytyczny przeprowadzić selekcję ogólnodostępnych materiałów. Niewątpliwym usprawnieniem pracy nauczycielskiej jest przygotowana przez wydawnictwa obudowa dydaktyczna. Zasoby audiowizualne (filmy, nagrania) korelują z treścią podręcznika, zatem spójnie i logicznie urozmaicają standardową pracę z książką. Wspomniane materiały mogą być również fundamentem lekcji, szczególnie funkcjonalnym podczas nauczania zdalnego.

Autorefleksja

Wykorzystanie w trakcie lekcji materiałów audiowizualnych zazwyczaj spotyka się z przychylną reakcją uczniów, choć bezsprzecznie wymaga od nich większego skupienia, zwłaszcza gdy równocześnie pracują z podręcznikiem.

Podczas przeprowadzonych przeze mnie zajęć z języka niemieckiego posłużyłam się filmem „Urlaub in Cancun”, przedstawiającym wypoczynek wakacyjny na meksykańskiej wyspie. Uczniowie, pracując w parach, określali między innymi zgodność informacji zaprezentowanych w filmie z wiadomościami umieszczonymi w podręczniku, kształtując tym samym umiejętność współpracy (tak ważną i potrzebną w nauczaniu zdalnym). Co istotne, stosunkowo krótki czas trwania filmu pozwalał na wielokrotne odtworzenie nagrania, dostosowane do poziomu uczniów – najpierw z napisami w języku polskim, następnie, dla utrwalenia słownictwa, wyłącznie w języku niemieckim.

Tematyka filmu stanowiła doskonały punkt wyjścia do rozmowy o ulubionych miejscach wypoczynku, również o miejscach planowanych destynacji. Uczniowie mieli okazję w spontanicznych wypowiedziach zastosować nowo poznane słowa, zaś nauczyciel mógł symultanicznie korygować błędy i wyjaśniać aspekty gramatyczne.

Nauka języka obcego w dużej mierze oparta jest na wielokrotnym powtarzaniu poznanych pojęć, słownictwa i konstrukcji gramatycznych, dlatego zaproponowany przeze mnie scenariusz oparty jest na utrwalaniu nowych i wcześniej nabytych umiejętności przede wszystkim poprzez swobodną rozmowę, nawiązującą do sytuacji typowych.

Zapraszam do zapoznania się z scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Katarzyna Zając
nauczycielka XVIII Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisławy Filipiny Paleolog w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry