Data publikacji: 18.05.2021
Autor: Joanna Kurnicka, Barbara Turska-Paprzycka

Multimedialne zasoby wydawnictwa wspomagające nauczanie chemii

Non scholae, sed vitae discimus – nie uczymy się dla szkoły, ale dla życia, to łacińska sentencja mówiąca, że celem zdobywania wiedzy jest zaspokojenie potrzeby życiowej. Ciekawa forma prezentowania trudnych zagadnień chemicznych proponowana przez wydawnictwa pozwala uczniom dostrzec powiązania między chemią, jako nauką, a życiem codziennym. Uczniowie mają poczucie zdobywania wiedzy przydatnej w życiu.

Chemia jest przedmiotem eksperymentalnym, w trakcie jego nauki duży nacisk położony jest na rozwijanie umiejętności projektowania i przeprowadzania doświadczeń chemicznych, dokonywania obserwacji, interpretacji wyników doświadczeń oraz formułowania wniosków. Nauka zdalna bardzo ograniczyła możliwość takiej formy zdobywania wiedzy. Wydawnictwa przygotowały bogatą ofertę materiałów umożliwiających kształcenie tych umiejętności. Są to animacje, filmy z doświadczeniami chemicznymi, symulacje, plansze cyfrowe, prezentacje, ćwiczenia interaktywne. Materiały te nie tylko bardzo dobrze tłumaczą trudne zagadnienia, umożliwiają lepsze zapamiętywanie omawianych treści, ale również dzięki atrakcyjnej formie rozbudzają u uczniów naturalną ciekawość otaczającym nas światem, rozwijają postawę badawczą oraz zaangażowanie w naukę i pracę.

Autorefleksja

Lekcję dotyczącą odczynu roztworu przeprowadziłam w drugiej klasie technikum o specjalności technik geodeta. Opracowując scenariusz kładłam nacisk na praktyczne zastosowanie omawianych treści. Wykorzystując opracowane przez wydawnictwo animacje omówiłam, czym jest pH roztworu, jaki jest zakres jego skali, od czego zależy i jak można je zmierzyć. Dzięki opracowanym przez wydawnictwa animacjom uczniowie mogli odczytać pH wybranych produktów żywnościowych i produktów codziennego użytku. Ćwiczenie interaktywne pozwoliło im zbadać zachowanie wskaźników w roztworach o określonym odczynie. Po obejrzeniu filmu prezentującego badanie odczynu wybranych roztworów soli, uczniowie mogli określić ich odczyn.

Uważam, że materiały udostępnione przez wydawnictwa dają szeroki wachlarz możliwości zapoznania uczniów ze stosunkowo trudnymi zagadnieniami chemicznymi. Uczniowie bez problemu rozwiązali zadania z części podsumowującej.

Jednym z założeń w celach lekcji było rozwijanie postawy badawczej. Chętni uczniowie zaprojektowali i przeprowadzili doświadczenie, w którym sprawdzili odczyn wybranych produktów codziennego użytku. Na następnej lekcji zaprezentowali film z przeprowadzonego doświadczenia, przedstawili obserwacje i wnioski.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji.

Joanna Kurnicka
nauczycielka w Państwowych Szkołach Budownictwa i Geodezji w Lublinie
Komentarz obserwowanych zajęć

Lekcja otwarta przeprowadzona przez Joannę Kurnicką została oceniona pozytywnie. Przebieg zajęć był zgodny ze scenariuszem, a zamierzone cele zostały osiągnięte. Zastosowane środki dydaktyczne opracowane przez wydawnictwa zaangażowały uczniów do pracy. Chętnie wykonywali oni proponowane zadania, wyciągali poprawne wnioski z obserwowanych doświadczeń. Świadczy to o bardzo dobrze przemyślanych materiałach zaproponowanych przez wydawnictwa, które są dostosowane do potrzeb ucznia.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry