Data publikacji: 30.04.2021
Autor: Kamila Hrynkiewicz-Kuś, Barbara Turska-Paprzycka

Metody stacji edukacyjnych oraz odwróconej klasy z zastosowaniem narzędzi TIK

Stacja dydaktyczna oraz odwrócona klasa (tzw. flipped classroom) to metody, które angażują uczniów do aktywnej pracy. Realizując poszczególne zadania, uczniowie przejmują odpowiedzialność za pozyskiwanie i utrwalanie wiedzy merytorycznej, a także dzielą się wiedzą z rówieśnikami (tzw. peer learning). Platforma Spatial.chat umożliwia przeprowadzenie takich działań w trybie zdalnym.

Dużą wartością pracy metodami odwróconej klasy oraz stacji dydaktycznych jest pełne zaangażowanie wszystkich uczniów w trakcie całej lekcji. Rolą nauczyciela jest inspirować i towarzyszyć uczniom, którzy aktywnie komunikują się w grupach w celu realizacji poszczególnych zadań. Podczas prowadzenia zajęć tymi metodami można dostrzec szczególne zainteresowanie wśród uczniów, którzy poznają treści merytoryczne przedstawiane przez rówieśników, a nie klasyczną metodą podawczą przez nauczyciela. Uczniowie eksperci z naturalną ciekawością samodzielnie zgłębiają tematykę przydzielonego przez nauczyciela zagadnienia, co w znacznym stopniu buduje ich motywację. Należy podkreślić wagę przejęcia przez uczniów odpowiedzialności za przygotowanie treści dla kolegów z klasy, a co za tym idzie za zgłębianie wiedzy w świadomy i znaczący sposób.

Lekcja otwarta pt. Eco challenges of the 21st century. Wpływ działalności człowieka na pedosferę i biosferę została przygotowana przez Kamilę Hrynkiewicz-Kuś oraz Iwonę Zawistowską, nauczycielki XXX Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Jana Twardowskiego w Lublinie.

Wydarzenie to było finałem projektu międzyprzedmiotowego, który łączył treści z zakresu geografii oraz języka angielskiego. Wszystkie czynności projektowe oraz lekcja otwarta zostały zrealizowane w języku angielskim.

Projekt polegał na opracowaniu przez uczniów treści z zakresu geografii, wyselekcjonowaniu filmowego materiału tematycznego, przygotowaniu notatki oraz zadań dla kolegów z klasy. Rolą nauczycieli było nakreślanie kierunku badań prowadzonych przez uczniów, nadzorowanie postępów pracy, inspirowanie do poszukiwania rozwiązań oraz potwierdzenie poprawności merytorycznej i językowej przygotowanych treści.

Lekcja otwarta została przeprowadza na darmowej platformie spatial.chat, gdzie uczniowie zostali podzieleni na trzy stanowiska. Każde stanowisko było nadzorowane przez jednego ucznia-eksperta. Pozostali uczniowie pracowali w trzech grupach, które odwiedzały poszczególne stacje dydaktyczne. Finalnie każda z grup uczniowskich odwiedziła wszystkie stanowiska.

Lekcja została podsumowana rozmową klasową. Uczniowie mieli możliwość wyrażenia swojej opinii o ciekawych aspektach zajęć oraz wyzwaniach, które towarzyszyły pracy metodami stacji dydaktycznych i odwróconej klasy.

Autorefleksja prowadzącego

Cele lekcji zostały zrealizowane: uczniowie zapoznali się z tematyką wpływu działalności człowieka na pedosferę i biosferę, komunikując się w języku angielskim. Skomponowano również listę tematycznego słownictwa, co pomogło uczniom w utrwaleniu tych terminów. Uczniowie udoskonalili umiejętności komunikacji w języku angielskim, sprawności słuchania materiałów filmowych oraz czytania notatek. Dodatkowo łączenie treści z dwóch przedmiotów pomogło uczniom w powiązaniu umiejętności i sprawności z różnych dziedzin wiedzy oraz w skutecznym utrwalaniu informacji, dzięki intensywnej pracy mózgu i korelowaniu treści.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji.

Kamila Hrynkiewicz-Kuś
nauczycielka w XXX Liceum Ogólnokształcącym im. ks. Jana Twardowskiego w Lublinie

 

Komentarz obserwatorów lekcji

Lekcja przeprowadzona przez Kamilę Hrynkiewicz-Kuś oraz Iwonę Zawistowską została bardzo wysoko oceniona przez obserwujących. Lekcja, która była równocześnie podsumowaniem interdyscyplinarnego projektu języka angielskiego i geografii w klasie drugiej Liceum Ogólnokształcącego, była głęboko przemyślana i poprzedzona wcześniejszymi przygotowaniami zarówno ze strony nauczycielek prowadzących, jak i uczniów. Różnorodność wykorzystanych narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej w połączeniu z zaangażowaniem uczniów, pracą zespołową oraz wsparciem nauczycielek prowadzących, sprawiło, że lekcja była bardzo ciekawym i budującym doświadczeniem.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry