Data publikacji: 30.04.2021
Autor: Paweł Ciechan, Bożena Jarmuł

Konrad – bohater o różnych obliczach

Wielka Improwizacja jest niewątpliwie jedną z ważniejszych scen w historii polskiego romantyzmu. Dla ucznia szkoły średniej jest to jednak fragment trudny (jak z resztą cały utwór Mickiewicza), odległy od jego doświadczeń i codziennych rozterek.

Moim celem, kiedy przygotowywałem niniejszy scenariusz, było pokazanie uczniom, że przy zastosowaniu określonej metodologii pracy z tekstem, analiza emocjonalnego monologu Kordiana może okazać się ciekawą wyprawą w głąb świadomości bohatera.

Zastosowanie opcji Breakout Rooms do pracy w parach, pomaga stworzyć atmosferę intymności (zwłaszcza dla ucznia, który nie zabiera/nie lubi zabierać głosu na forum) oraz jest też pretekstem do „spotkania” z koleżanką czy kolegą z klasy.

Aplikacja Google Jamboard pozwala na szybkie zapisywanie efektów pracy w parach oraz udostępnianie ich przez nauczyciela pozostałej części klasy.

Chmura słów stworzona przez młodzież w aplikacji Mentimeter jest nie tylko formą ewaluacji. Powstała w ten sposób notatka w formie graficznej (słowa pojawiające się najczęściej pojawią się blisko środka strony oraz zapisane będą największymi literami) pomoże uczniowi zapamiętać najistotniejsze słowa kluczowe, dotyczące poruszanej problematyki.

Cele lekcji zostały zrealizowane, a zastosowane rozwiązania IT przede wszystkim ułatwiły gromadzenie przez uczniów efektów swojej pracy oraz ich ekspozycję przed resztą klasy. Nie przesłoniły one przy tym tekstu i pracy na nim – centralnego elementu lekcji. Wykorzystanie na lekcji koncepcji odwróconej klasy sprawiło, że rolą nauczyciela było moderowanie działań uczniów oraz kontrolowanie czasu.

Lekcja przez obserwatorów została odebrana pozytywnie. Szczególnie dużo pozytywnych uwag dotyczyło aktywności klasy. Do przemyślenia pozostawiono kwestię gospodarowania czasem w czasie lekcji.

Zapraszam do zapoznania się z scenariuszem lekcji oraz załącznikami zamieszczonymi poniżej artykułu.

Paweł Ciechan – nauczyciel języka polskiego
III Liceum Ogólnokształcące im. Unii Lubelskiej w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry