Data publikacji: 27.04.2021
Autor: Justyna Pasternak, Barbara Turska-Paprzycka

Multimedialne środki dydaktyczne na lekcji języka francuskiego

„Repetitio est mater studiorum” – powtarzanie jest matką nauki. Trudno nie zgodzić się z tą sentencją łacińską. Nauka języków obcych opiera się na systematycznym powtarzaniu i utrwalaniu materiału. Multimedialne środki dydaktyczne mogą być skuteczną formą wspomagającą przyswajanie i utrwalanie wiedzy.

Z szeregu dostępnych stron internetowych oraz aplikacji multimedialnych, proponujących aktywną naukę języków obcych, na szczególną uwagę zasługują Genially, Languagesonline, czy LearningApps.org, dzięki którym w prosty i atrakcyjny sposób tworzy się prezentacje, pasujące pary, krzyżówki, kolejności czy zadania z luką. Zaletą wspomnianych narzędzi jest możliwość ich wielokrotnego wykorzystania, a przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań przez ucznia – automatyczne sprawdzenie ich poprawności.

Strona doktor filologii francuskiej Carmen Vera Pérez zawiera pełen zestaw interaktywnych ćwiczeń gramatycznych, fonetycznych, na rozumienie ze słuchu, czytanie ze zrozumieniem oraz na temat tradycji kulturowych. Opracowany zestaw zadań uatrakcyjni niejedną lekcję języka francuskiego, a także przyczyni się do lepszego opanowania materiału przez uczniów. Wykorzystywanie multimedialnych środków dydaktycznych dostępnych w Internecie podczas lekcji usprawnia naukę języków obcych, wpływając korzystnie na zapamiętywanie poznawanych treści oraz umiejętność komunikowania się w poznawanym języku.

Autorefleksja

Przeprowadzając lekcję otwartą pt. Gdybym był człowiekiem jak Ty… Si j’étais un homme comme vous… – utrwalenie trybu przypuszczającego „le conditionnel présent”, położyłam nacisk na doskonalenie umiejętności samodzielnego definiowania pojęć, praktycznego zastosowania trybu przypuszczającego, rozumienia tekstów ze słuchu oraz tworzenia wypowiedzi pisemnej i ustnej.

Do przygotowania lekcji wykorzystałam własny materiał multimedialny opracowany na platformie Genially. Dzięki uatrakcyjnieniu treści animacjami i różnorodnością zastosowanych form audiowizualnych wszyscy uczniowie aktywnie brali udział w lekcji, samodzielnie wykonywali zadania interaktywne i chętnie zgłaszali się do odpowiedzi. Zastosowanie materiałów interaktywnych pozwoliło zaangażować całą grupę do działania i swobodnego wypowiadania się w języku francuskim. Zaobserwowałam, że praca z aplikacjami jest bliska współczesnemu pokoleniu młodzieży, w sposób naturalny pozwala na przyswajanie wiedzy i motywuje do nauki języka obcego. Założone cele lekcji zostały zrealizowane. Uczniowie czynnie brali udział w zajęciach, z zainteresowaniem korzystali z zaproponowanych multimedialnych środków dydaktycznych.

Zapraszam do zapoznania się z scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu. Scenariusz zawiera linki do zasobów internetowych.

Justyna Pasternak
Nauczycielka XXIX Liceum Ogólnokształcącego im. cc mjra H. Dekutowskiego ps. Zapora w Lublinie

 

Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja przeprowadzona przez Justynę Pasternak została pozytywnie oceniona przez uczestniczących w niej nauczycieli. Była zgodna ze scenariuszem, a założone cele i treści lekcji zostały zrealizowane zgodnie z planem. Nauczycielka angażowała uczniów w aktywną pracę, stawiała pytania wspierające samodzielne myślenie uczniów, a trafnie dobrane środki dydaktyczne sprawiły, że lekcja była dynamiczna i pozytywnie odebrana przez młodzież.

Scenariusz lekcji przedstawia sposoby utrwalania wiadomości z zakresu tworzenia i zastosowania trybu przypuszczającego czasu teraźniejszego przy wykorzystaniu multimedialnych środków dydaktycznych. Przeznaczony jest dla nauczycieli uczących języka francuskiego w liceum ogólnokształcącym na poziomie rozszerzonym.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry