Data publikacji: 26.04.2021
Autor: Monika Miśtal, Barbara Turska-Paprzycka

OneNote na lekcji języka polskiego

Kształcenie umiejętności analizy i interpretacji tekstu poetyckiego jest efektywne tylko wtedy, gdy uczeń jest mocno zaangażowany, uruchamia myślenie skojarzeniowe, mówi, działa, pisze. Dlaczego OneNote? Ponieważ ta aplikacja w dużym stopniu pozwala na zastosowanie metod aktywizujących.

TIK już od dawna urozmaica lekcje i jest sposobem na zaciekawienie uczniów. W dobie zdalnego nauczania lekcja powinna być szczególnie atrakcyjna, zwizualizowana, barwna, bo uczniowie coraz częściej myślą obrazami. Za atrakcyjnością musi iść efektywność, a elektroniczne notesy dołączone do aplikacji MS Teams pozwalają to ze sobą połączyć i zaplanować lekcje o charakterze ćwiczeniowym.

Założenie uczniom indywidualnych notesów zajęć, podział na odpowiednie sekcje i zakładki wprowadza ład i porządek. Uczniowie mogę traktować OneNote jako swoisty elektroniczny zeszyt zajęć. Nauczyciele wykorzystujący takie narzędzia, mogą zamieszczać w poszczególnych notesach cele poszczególnych lekcji w języku ucznia, karty pracy, prezentacje multimedialne, omawiane zagadnienia, filmy, a także załączniki oraz linki do ciekawych stron.

Przedstawione narzędzie daje możliwość oceny pracy uczniów, także tych, którzy nie zabrali głosu na lekcji. Nauczyciel, obserwując ich notesy, może zauważyć, jak dochodzą do rozwiązania problemu, uruchamiają myślenie krytyczne, analityczne, co zapisują. OneNote jest aplikacją dającą szerokie możliwości wzbogacenia form i treści przekazu. Pozwala uczniom także powrócić do notatników, by powtórzyć, utrwalić i usystematyzować wiedzę.

Autorefleksja

Realizacja lekcji pt. Krajobraz duszy – „Rozłączenie” Juliusza Słowackiego rozpoczęła się od krótkiej prezentacji przygotowanej przez ucznia w programie PowerPoint. Wykorzystałam tu element metody lekcji odwróconej – w ten sposób uczniowie poznali genezę wiersza, kontekst biograficzny, mieli okazję zobaczyć fotografie przedstawiające piękno alpejskiego krajobrazu. Takie otwarcie lekcji uatrakcyjniło ją i korzystnie wpłynęło na nastawienie uczniów.

Po zapoznaniu się z wierszem uczniowie zostali poproszeni o sformułowanie wstępnej tezy interpretacyjnej. Nie jest to łatwe zadanie i na ogół wymaga komentarza, naprowadzenia ze strony nauczyciela – bezpośredni wgląd w notesy uczniów ułatwił mi skuteczną komunikację i wymianę myśli z nimi. Mogłam także obserwować tempo pracy uczniów, ich zaangażowanie oraz gotowość do wykonywania zadań w części realizacyjnej zajęć. Ponadto taka forma lekcji pozwoliła mi ocenić poprawność merytoryczną i językową wykonywanych przez uczniów notatek.

Dodatkowo pracę na lekcji ukierunkowała zamieszczona w notatnikach plansza interaktywna (Genially), na której znalazły się pytania pomocnicze do tekstu. Jeszcze innym sposobem na zaktywizowanie klasy było zamieszczenie w notatnikach krótkiej ankiety dla uczniów. Ankieta miała nie tylko charakter ewaluacyjny, była także formą edukacyjnej zabawy rozstrzygającej spór badaczy twórczości Słowackiego dotyczący adresatki wiersza. Omówienie wyników głosowania uczniów podniosło atrakcyjność lekcji i było wymiernym efektem ich zaangażowania.

Zapraszam do zapoznania się z plikami zamieszczonymi poniżej artykułu.

Monika Miśtal
nauczycielka XXIII Liceum Ogólnokształcącego im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Lublinie

 

Komentarz obserwatorów zajęć

Na szczególną uwagę zasługuje forma prowadzonych zajęć – zajęcia prowadzone były on-line z wykorzystaniem pakietu MS Office 365, w tym aplikacji MS Teams. Nauczycielka Monika Miśtal wykorzystała na lekcji szereg środków dydaktycznych, takich jak MS OneNote, MS PowerPoint, interaktywna plansza Genially, formularze MS Forms, zastosowała różnorodne metody nauczania: praca z tekstem, rozmowa kierowana, elementy metody lekcji odwróconej, demonstracja-wizualizacja treści, karty pracy zamieszczone dla uczniów w obszarze współpracy OneNote.

Zastosowane środki dydaktyczne i metody pracy służyły uatrakcyjnieniu lekcji, dostosowane były do możliwości uczniów, zwiększyły jej efektywność. Zaplanowane przez nauczyciela zadania do wykonanie dla uczniów: formułowanie tezy, analiza i interpretacja tekstu poetyckiego, formułowanie wniosków nie były dla uczniów łatwe. Wykorzystane przez prowadzącą metody pracy ułatwiły uczniom pracę z tekstem, dały możliwość nauczycielowi kierowania na bieżąco pracą uczniów, możliwość szybkiego sprawdzenia efektów ich pracy, pobudzały uczniów do większej aktywności, były także formą edukacyjnej zabawy. Monika Miśtal w wysokim stopniu zrealizowała cele lekcji, bardzo trafnie zastosowała metody pracy, właściwie dobrała środki dydaktyczne i wykorzystała je na lekcji.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry