Data publikacji: 27.06.2018
Autor: Agnieszka Kowalska, Ewa Czerniecka

Modal verbs – probability and logical assumption – lekcja języka angielskiego z wykorzystaniem TIK

Zaplanowałam i zrealizowałam lekcję, której celem jest wprowadzenie lub utrwalenie czasowników modalnych używanych do wyrażania przypuszczeń. Lekcja ta może być przeprowadzona na poziomie A2, ale umiejętnie rozszerzona również na B1. Wprowadzenie TIK spowodowało zupełnie "bezbólowe" przyjęcie czasowników modalnych w omawianym temacie.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji i załączonymi materiałami.

Lekcję rozpoczęłam od pokazania czasowników modalnych na wykresie, który zawarłam w prezentacji.

Patrząc na wykres uczniowie wymyślali swoje zdania spekulując, np. gdzie teraz jest mama, brat, itp.

Następnie przeszliśmy do części kluczowej. Klasę podzieliłam na dwie grupy. Przygotowałam kilka zdjęć, które zapisałam w dwóch wersjach: całe zdjęcia w normalnym powiększeniu oraz fragmenty tych zdjęć w bardzo dużym powiększeniu Chodziło mi o to, aby uczniowie mogli spekulować, co przedstawiają fragmenty zdjęć. Pomysły były różne, często śmieszne, a uczniowie byli bardzo zaciekawieni i zmotywowani.

Przykłady zdjęć:

Sugeruję rozszerzenie wymagań w przypadku mocniejszych grup, wtedy uczniowie mogą uzasadnić, dlaczego taką, a nie inną decyzję podjęli.

Po serii obrazów przedstawiających fragmenty, wyświetliłam całe obrazy, a uczniowie ocenili swoje "guesses" i przyznali sobie punkty. Można dodać element rywalizacji – wymienić się swoimi kartkami, żeby sprawdziła je inna grupa. U mnie były dwie grupy 4- osobowe. Za każdą dobrze odgadniętą rzecz można było dostać 1 pkt oraz za poprawnie napisane zdanie – również 1 pkt.

Na zakończenie lekcji przeprowadziłam autorski quiz sprawdzający zdobyte wiadomości. Został przygotowany i przeprowadzony na platformie Quizziz.com. Uczniowie wybierali odpowiedzi na pytania korzystając z przeglądarki internetowej lub aplikacji Quizizz dostępnej na urządzeniach mobilnych. Uważam, że zastosowanie metody Game-Based Learning zwiększyło motywację uczniów do przystąpienia do sprawdzenia wiedzy, jak również skutecznie utrwaliło materiał z lekcji.

Link do zasobu: https://quizizz.com/admin/quiz/5b1f97ea474554001afc3100

Treśc quizu w pliku PDF

 

Wnioski z lekcji:

Lekcja bardzo się podobała, uczniowie "bezboleśnie" przyjęli czasowniki modalne w zupełnie innym użyciu niż do tej pory. Obrazy były ciekawe i wciągające.

Jedną rzecz zmienię następnym razem – użyję mniej zdjęć, ponieważ zabrakło mi minutę na dokończenie quizu, plus wystąpiły kłopoty z zalogowaniem do portalu Quizizz.com. Dlatego trzeba rozsądnie dobrać ilość zdjęć, ok. 10 wystarczy w typowej klasie.

Pierwotnie przewidywałam, że jeden uczeń z grupy będzie sprawdzał słowa w słowniku otwartym na monitorze w drugiej karcie, ale w tej grupie nie było to konieczne. W lekcję zaangażowani byli wszyscy, nawet ci zazwyczaj najmniej aktywni.

Wykorzystanie TIK zawsze ożywia lekcję i motywuje uczniów, a tym razem ułatwiło również przyswojenie nowego materiału.

 
Agnieszka Kowalska
Społeczna Szkoła Podstawowa im. 24 Pułku Ułanów w Kraśniku

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry