Data publikacji: 28.10.2016
Autor: Teresa Kozioł

Relacja i materiały z VII Forum Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych "Dobre praktyki"

Przedstawiamy Państwu materiały z VII Forum Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych „Dobre praktyki”, które odbyło się 11 października 2016 r. w Oddziale chełmskim LSCDN. Zgodnie z założonymi celami i przedstawionym programem, zebrani nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjów dzielili się wiedzą na temat aktualnych tematów, którymi żyje środowisko oświatowe.

Główny temat spotkania to: Zasady konstruowania zadań testowych. Nauczyciele mieli okazję pogłębić własną wiedzę i umiejętności w zakresie opracowywania testów sprawdzających i konkursowych, zwłaszcza w nawiązaniu do organizowanego przez LSCDN Oddział w Chełmie konkursu czytelniczego. Rodzaje testów, typy zadań zamkniętych i otwartych, modele wymagań programowych i znaczenie kategorii taksonomicznych w planowaniu i budowaniu zadań omówiła Teresa Kozioł LSCDN.

Sposób na lekturę - jak zachęcić uczniów do czytania lektur i interesująco je omawiać? – to temat , który opracowała Diana Cichocka ze Szkoły Podstawowej w Teresinie. W prezentacji znalazły się pomysły na zainteresowanie uczniów lekturami szkolnymi, zarówno w fazie wstępnej, np. zastosowanie NaCoBeZu w zajęciach wyprzedzających, jak i  w sprawdzaniu znajomości lektur. Pani zwróciła uwagę na znaczenie gier, rebusów, zagadek  w omawianiu lektur oraz znaczenie wyzwolenia emocji w zainteresowaniu ucznia lekturą. „Gdy jest pomysł, gdy uczniowie są włączeni w omawianie lektury w sposób aktywny, wymagający działania  i przeżywania, to omawianie żadnej lektury nie będzie nudne, stereotypowe. To uczeń wnosi pomysły, jest świadomy swojego uczestnictwa w lekcji, wie, po co czyta lekturę”.

Ortografia na wesoło – to temat, który jest zawsze aktualny w pracy nauczyciela. W jaki sposób nauczyć poprawności ortograficznej omawiała i zaprezentowała szereg  ciekawych pomysłów do wykorzystania - Małgorzata Łobejko z Zespołu Szkół w Stołpiu.

Tworzenie filmów w nauczaniu języka angielskiego i przedmiotów humanistycznych – temat opracowany przez  Jolantę Obst ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Chełmie przedstawiła na Forum Magdalena Dynkiewicz z ZS w Wojsławicach. Opracowany materiał pokazał zebranym, w jaki sposób urozmaicać lekcje poprzez nagrywanie filmików na tematy związane z realizacją podstawy programowej, w jaki sposób angażować uczniów i budzić ich zainteresowanie, aby chcieli się uczyć.

Regulamin II Powiatowego Konkursu Czytelniczego LSCDN dla uczniów szkół podstawowych  przedstawiła Teresa Kozioł. Zebrani nauczyciele mieli okazję dokonać przy pomocy burzy mózgów wspólnego wyboru lektur konkursowych. Regulamin konkursu został zamieszczony na stronie internetowej LSCDN oraz przesłany drogą e-mail do szkół podstawowych.

Kolejne spotkania Forum zostały zaplanowane w Krasnymstawie i Włodawie. Terminy spotkań zostaną ogłoszone pod koniec listopada 2016 r.

Teresa Kozioł
konsultant LSCDN

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry