Data publikacji: 27.01.2025
Autor: Magdalena Tutkaj

Piosenki i ich rola w nauczaniu języka angielskiego

Śpiewanie piosenek ułatwia przedszkolakom zapamiętywanie i utrwalanie słownictwa. Piosenki z portalu Super Simple Songs to uproszczone wersje znanych i lubianych przez dzieci piosenek oraz wiele nowych, prostych utworów.

Super Simple Songs pomaga dzieciom w nauce podstawowych umiejętności tj. liczenie, alfabet, kolory, kształty, kierunki, dni tygodnia, części ciała, ubrania, oraz wiele innych. Piosenki dostosowane są tematycznie do zajęć.

Dzięki odpowiedniemu tempu piosenki Super Simple Songs idealnie nadają się do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Dzieci nie mają problemu z nadążeniem za piosenkami oraz uważają je za bardzo atrakcyjne. Super Simple Songs podnoszą świadomość fonetyczną dzieci, uczą je za pomocą dźwięku, obrazu i słowa, dzięki czemu dzieci łatwiej wchodzą w okres pisania i czytania po angielsku. Teksty są łatwe i opierają się na słownictwie, które przedszkolaki powtarzają z nauczycielem podczas każdej lekcji języka angielskiego.

Praca z piosenkami powinna bazować na naturalnej potrzebie ruchu dziecka oraz kontaktu z muzyką. Umuzykalnienie wpływa bardzo pozytywnie na wszechstronny rozwój kilkulatka. Śpiewanie piosenek, rytmiczne powtarzanie czy recytowanie sprawia, że przedszkolak ćwiczy pamięć, uczy się poprawnego akcentu języka, przełamuje bariery w komunikacji werbalnej. Wprowadzenie muzyki na lekcjach języka angielskiego dodatkowo stymuluje mózg dziecka. Piosenki bezpośrednio łączą się z ruchem, czyli z aktywnością fizyczną; są wspaniałym pretekstem do usprawniania motoryki dużej. Podczas śpiewania piosenek dzieci w wieku przedszkolnym powinny być zachęcane do angażowania całego ciała – pokazywania, naśladowania czy gestykulowania.

Piosenki z Super Simple Songs stanowią doskonałe źródło wiedzy i zabawy dla dzieci w każdym wieku, a dla nauczyciela języka angielskiego – niezastąpione źródło inspiracji. Tempo piosenek jest przygotowane w taki sposób, aby dzieci mogły poprawnie wymawiać słownictwo i szybko przyswajać piosenki. Piosenki uczą, jak zawiązać koło, jak się przywitać i pożegnać, uczą liczenia, dni tygodnia, nazw miesięcy, alfabetu, określania swoich stanów emocjonalnych i wyrażania ich gestem. Doskonałe źródło wiedzy stanowią proponowane przez autorów flashcards, worksheets – karty pracy oraz karty obrazkowe, które można pobrać z ich strony internetowej [link].

W związku z tym, że dzieci kierują się cechami myślenia konkretnego, czyli ważne jest dla nich, co jest tu i teraz, nie potrafią myśleć abstrakcyjnie, kierują się potrzebą słuchania i naśladowania oraz stałej aktywności fizycznej, zaleca się stosowanie wielu różnorodnych metod i technik nauczania. Nauka powinna mieć charakter zabawy opartej na aktywności, ruchu, śpiewaniu piosenek. Dziecko często rozumie sens zadawanych pytań, co widać po jego reakcji, ale nie chce na nie odpowiadać. Istotne jest, aby nie zmuszać dziecka do niczego, zwłaszcza do mówienia, powtarzania, jeśli dziecko samo tego nie chce. Należy zachęcać pochwałami, nie wskazywać na błędy, a raczej powtórzyć zdanie lub słowo i poprosić wszystkich o powtórzenie chóralne. Ważne jest również stałe utrwalenie już przerobionego materiału, gdyż dzieci mają dużą skłonność do szybkiego zapamiętywania, jednakże równie szybko zapominają.

Pomocnym narzędziem w utrwaleniu materiału są m.in. portale internetowe: wordwall.net oraz www.learningapps.org, gdzie możemy stworzyć ćwiczenie interaktywne czy grę dydaktyczną, np. memory.
Zastosowane działania i środki powinny charakteryzować się atrakcyjnością i różnorodnością, wielokrotnością powtórzeń, odwoływać się do tego, co dziecku bliskie, zaspakajać naturalną ciekawość i potrzebę bezpieczeństwa, dawać możliwość bycia zauważonym.

W wychowaniu przedszkolnym ważne jest stosowanie rytuałów, co tworzy bezpieczne środowisko i atmosferę podczas zajęć. Na języku angielskim można wprowadzić stały rytuał powitalny i pożegnalny np. w formie piosenek, co ułatwi orientację dziecka w czasie i przestrzeni.

Podczas zajęć należy przede wszystkim stworzyć atmosferę ciepła i przyjaźni, a także respektować dwa podstawowe prawa dzieci uczących się języków obcych: prawo do ciszy („The Silent Period” czyli okres ciszy – tak nazywa się początkowy etap nauki języka obcego, który jest etapem inkubacji, w którym dziecko osłuchuje się z nowym językiem, słowami i strukturami, i samo podejmuje decyzję o aktywnym uczestnictwie zajęciach) oraz prawo do błędu (nie należy karcić małych dzieci za popełniane błędy, a jedynie cieszyć się z podejmowanych prób komunikacji).

Polecam każdemu, kto naucza języka angielskiego w wieku przedszkolnym, aby urozmaicić zajęcia o piosenki i zabawy Super Simple Songs.

Poniżej prezentuję przykładowy scenariusz zajęć z okazji „Dnia pluszowego misia” oraz pomocne materiały do wykorzystania na zajęciach (wiele więcej znajduje się na stronie www.supersimple.com):

Magdalena Tutkaj
Nauczyciel wychowania przedszkolnego i języka angielskiego
Gminne Przedszkole w Końskowoli

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry