Małe dzieci a język obcy w przedszkolu
Dzieci uczą się języka ojczystego intuicyjnie, dlatego zdolność taką można wykorzystać w nauce języka obcego.
Umysł dziecka jest niezwykle chłonny i elastyczny, co w znacznym stopniu ułatwia przyswajanie wielu kompetencji jednocześnie. Małe dzieci uczą się w sposób spontaniczny nie zastanawiają się, czy ktoś je ocenia. Mówią i zachowują się w sposób naturalny, więc powinno się te naturalne zdolności wykorzystać do nauki już od najmłodszych lat.
Dziecko potrafi równolegle do nauki języka ojczystego swobodnie nabywać umiejętności rozumienia i posługiwania się innym językiem, przynajmniej na poziomie elementarnym.
Należy również pamiętać, że dzieci cechuje krótki okres koncentracji oraz szybkie zapamiętywanie, ale niestety również szybkie zapominanie; myślenie konkretno-obrazowe i stała potrzeba aktywności fizycznej.
Jako nauczyciel wychowania przedszkolnego i języka angielskiego w przedszkolu wiem, że zajęcia powinny być odpowiednio dostosowane do możliwości emocjonalnych, zdolności koncentracji i aktywności dzieci. Przyswajanie wiedzy powinno odbywać się w atmosferze bezpieczeństwa i akceptacji, aby wspomagać rozwój dziecka zgodnie z jego potencjałem. Dzieci winny uczyć się języka bezstresowo, lecz aktywnie, przy wykorzystaniu wszystkich zmysłów. Ogromną rolę odgrywa tu nauczyciel uczący języka angielskiego. Zajęcia te powinny przybierać formę gier i zabaw słowno-muzycznych i ruchowych, np. przy wykorzystaniu piosenek i zabaw z Super Simple Songs, które serdecznie polecam każdemu młodemu nauczycielowi. Jako przykład podaję link do piosenki wprowadzającej alfabet: https://supersimple.com/song/a-is-for-apple/
Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu ma zatem na celu przede wszystkim stworzenie atmosfery zabawy, która sprzyja nauce (zwłaszcza w przypadku najmłodszych uczniów), motywowanie dzieci oraz wykorzystywanie ich naturalnych predyspozycji do rozwijania umiejętności językowych. Nauczanie języka angielskiego ma wspomóc rozwój kompetencji komunikacyjnej dziecka, wdrażać dziecko do pracy w grupie, rozwijać wrażliwość dziecka oraz jego zdolności twórcze, a także umacniać jego wiarę we własne siły i możliwości.
Zadaniem nauczyciela jest używanie najbardziej efektywnych technik uczenia oraz wspieranie dzieci w próbach wykorzystania własnych możliwości. Każdy wychowanek to odmienna osobowość, ma inne preferencje względem metod nauczania oraz inne motywacje. Nauczyciel musi być elastyczny i gotowy do improwizacji, tak aby móc stworzyć zajęcia atrakcyjne dla wszystkich uczestników.