Data publikacji: 28.05.2021
Autor: Anna Zagórna-Bartnik, Barbara Turska

Czarnego psa można oswoić. O depresji po angielsku

Problem depresji dotyka osoby w różnym wieku. Od kilku lat widać wyraźny wzrost zachorowań wśród młodych ludzi. Według specjalistów co czwarte dziecko doświadczy przynajmniej jednego znaczącego epizodu depresyjnego przed wejściem w dorosłość. Pandemia i lockdown na pewno tej sytuacji nie pomogły. O problemie tym trzeba z młodzieżą rozmawiać, zwiększać ich świadomość i informować, gdzie mogą szukać pomocy. Okazją do tego może być także lekcja języka angielskiego.

Scenariusz lekcji oparty jest na filmie zatytułowanym I had a black dog przygotowanym na podstawie książki pod tym samym tytułem autorstwa Matthew Johnstone’a i zamieszczonym na stronie Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Jest to poruszająca, ale równocześnie zabawna opowieść wprowadzająca widza w temat depresji. Narrator filmu prowadzi nas przez własne doświadczenie, które za Winstonem Churchillem nazywa Czarnym Psem. Obraz ten daje nam wgląd w życie człowieka zmagającego się z depresją, któremu w końcu udaje się oswoić swojego Czarnego Psa. Narrator udowadnia, że to przykre doświadczenie może wnieść do naszego życia także coś pozytywnego – pomaga zrozumieć siebie i swoje potrzeby, ale także uświadamia potrzebę walki o siebie i relacje z innymi ludźmi. W scenariuszu lekcji położono nacisk na powtórzenie oraz poszerzenie zasobu słownictwa związanego z emocjami i uczuciami. Podczas lekcji młodzież ma także okazję doskonalenia umiejętności rozumienia ze słuchu oraz tworzenia własnych wypowiedzi w oparciu o wcześniej poznany materiał leksykalny.

Autorefleksja

Młodzież dorastająca we współczesnym świecie stawia nam, nauczycielom, coraz wyższe wymagania. Lekcje z podręcznika, nawet jeśli prowadzone są w oparciu o materiał multimedialny zapewniony przez wydawnictwo, z czasem stają się dla ucznia mało atrakcyjne. Aby dotrzeć do młodego człowieka, zainteresować go lekcją, pobudzić do myślenia, warto korzystać z materiałów dostępnych w sieci – filmów, podcastów itp. Dużym wsparciem dla nauczyciela są też liczne platformy umożliwiające tworzenie własnych interaktywnych kart pracy i innych pomocy naukowych.

Uczniowie aktywnie uczestniczyli w lekcji, sprawnie wykonywali zadania i dość chętnie odpowiadali na pytania i brali udział w dyskusji. Zastosowanie atrakcyjnego wizualnie i treściowo materiału pozwoliło najpierw wzbudzić, a później utrzymać zainteresowanie i zaangażowanie uczniów. Przygotowana karta pracy umożliwiła uczniom utrwalenie i konsolidację słownictwa związanego z uczuciami i emocjami. Uważam, że cele lekcji zostały zrealizowane. Szczególną satysfakcję dało mi poczucie, że przy okazji powtórzenia słownictwa maturalnego udało mi się przemycić tak ważny temat, jakim jest walka z zaburzeniami depresyjnymi.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem i załącznikami umieszczonymi poniżej artykułu.

Anna Zagórna-Bartnik
nauczycielka VI Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry