Centrum LSCDN

Lublin

Aktualnie znajdujesz się na:

Nowy numer "JOwS" - autonomia uczniów w edukacji językowej

Ukazał się nowy numer "Języków Obcych w Szkole" (nr 2 2019), tym razem dominuje w nim problematyka autonomii uczniów w edukacji językowej. Wydaje się, że nauczyciele marzą o uczniach autonomicznych, czyli samodzielnych i świadomych własnej nauki, ale… Właśnie, w czym tkwi owo „ale”? Może w tym, że faktyczna autonomia to rzadkość, zwłaszcza według mniemania nauczycieli?

"Może odmian autonomii uczniowskiej jest wiele, a chciałoby się raczej jednego jej modelu? A może rzecz polega na tym, że autonomię trzeba (w sobie) wykształcić, co wymaga niemałego wysiłku, zwłaszcza ze strony nauczycieli? W kwestii stylu pracy uczniów, co stanowi temat numeru tego wydania „Języków Obcych w Szkole”, niewątpliwie jawi się sporo pytań i wątpliwości. Autorzy artykułów na różne sposoby przeanalizowali i opisali autonomię oraz sposoby uczenia się języka przez swoich podopiecznych.

Sporo artykułów w tym numerze JOwS sytuuje się w sferze swoistego paradoksu: i tych przywołanych powyżej, i innych. Okazuje się na przykład, że chcący samodzielnie nauczyć się wymowy i fonetyki polskiej znajdą w internecie sporo materiałów, ale ich jakość pozostawia naprawdę wiele do życzenia, czego przekonująco dowodzi Ewa Badyda. Wykorzystywanie języka ojczystego na lekcjach języka obcego – mimo popularności zaleceń o możliwie pełnej imersji – ma jednak głęboki sens, m.in. dzięki stosowaniu tłumaczenia jako skutecznej i praktycznej metody nauki (A. Rędzioch-Korkuz). Z kolei przyszli lektorzy języka polskiego jako obcego mają raczej wątły zasób wiedzy o czasowniku. Autorzy tekstu na ten temat (M. Karasek i M. Gaze) prawie mimochodem wspominają o tym, że uczenie własnego języka rodzimego jako obcego jest sytuacją mocno zawikłaną poznawczo, swoiście ekwilibrystyczną, właściwie – paradoksalną", red. nacz. dr Agnieszka Karolczuk. 

Info "JOwS"

Opcje strony

do góry