Centrum LSCDN

Lublin

Aktualnie znajdujesz się na:

Komitet Neurobiologii PAN o książce "Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi"

Komitet Neurobiologii PAN w sprawie neurodydaktyki apeluje o: "Wstrzemięźliwość w rozbudzaniu zbyt dużych nadziei i unikanie bezkrytycznego wykorzystywania aktualnych osiągnięć neurobiologii w nauczaniu zaleca wielu znanych ludzi nauki, w tym tych, którzy są silnie zaangażowani w stworzenie coraz szerszej platformy współpracy między neuronauką a edukacją".

Obecni 20-latkowie to "zupełni inni ludzie”
Autorzy listu z Komitetu Neurobiologii PAN do Ministra Edukacji Narodowej wskazują liczne błędy merytoryczne w książce. Najpoważniejszym z nich jest forsowanie poglądu, jakoby pokolenie obecnych dwudziestolatków, które wiedzę zdobywało za pośrednictwem nowych technologii, wykazuje duże różnice w strukturze mózgu względem starszych pokoleń. W efekcie miałoby to stanowić przyczynę zmian metod nauczania w szkole współczesnej młodzieży. 

W opinii PAN nie ma żadnych podstaw, aby stwierdzić, że jak jest napisane w książce - młoda generacja osób, "...która wyrosła z komputerami, internetem, telefonami komórkowymi, aparatami cyfrowymi, ipodami, ipadami, smartfonami i innymi cyfrowymi urządzeniami kumulującymi w małych obwodach coraz więcej funkcji, to zupełnie inni ludzie”. A skoro teza ta nie ma pokrycia, to nie może stać się pretekstem do zmian w systemie edukacji, do czego dr Marzena Żylińska autorka książki o neurodydaktyce, mogłaby dążyć. 

"Edukacja szkoleniowa"
Intencja dr Marzeny Żylińskiej wydaje się tu czytelna — skoro młode pokolenie to "zupełnie inni ludzie”, to stanowi to doskonałą przesłankę do stworzenia nowego systemu edukacji i wdrażanie go na szkoleniach, warsztatach, wykładach, poprzez wydawanie książek i materiałów szkoleniowych.

Zdaniem PAN obecne osiągnięcia neurobiologii należy bardzo ostrożnie wykorzystywać w nauczaniu, gdyż nie zostały jeszcze wystarczająco zweryfikowane przez naukowców. 

Komitet Neurobiologii PAN zwraca się do Ministra Edukacji Narodowej z prośbą o interwencję. Naukowcy domagają się zaprzestania rozpowszechniania za pośrednictwem instytucji publicznych poglądów i informacji niezgodnych z aktualnym stanem wiedzy w dziedzinie neuronauk. 
 

Opcje strony

do góry